ابرخودروی مرسدس بنز AMG 1 + مزایا و معایب آن از دید کارشناسان
مرسدس بنز AMG 1 اَبَرخودروِ جدید خودرو سازی آلمان است که از فناوری فرمول یک در پیشرانه و طراحی استفاده می کند . از زمان شکل گیری مسابقات فرمول یک در چند دهه ی پیش ، تیم های مهندسی شرکت های خودرو سازی به دنبال عرضه ی فناوری پیشرفته ی این رقابت ها در خودروهای جاده ای بوده اند . تیم مرسدس بنز پس از قهرمانی های سالهای اخیر در بخش تیمی و راننده ، به زودی این رؤیا را بهتر و کامل تر از گذشته به واقعیت تبدیل می کند . اَبَر خودروِ جدید مرسدس AMG نزدیک ترین نمونه به خودروِ فرمول یک است که با مجور تردد در خیابان ها تولید می شود .
پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با مجله تکنولوژی و علم و دانش نیوان تک همراه باشید.
هایپر کار Mercedes AMG Project One که حالا با نام رسمی Mercedes-AMG One همراه شده است ، پیش نمایش نسل جدید خودرو های جاده ای جهان با فناوری خودروهای هیبرید فرمول یک خواهد بود . اَبَر خودروِ مورد انتظار مرسدس AMG با قیمت پایه ی3300000 دلار در اواسط سال 2020 به 275 نفر از مشتریانی تحویل داده خواهد شد که هم اکنون پیشخرید خود را تکمیل کرده اند
پیشرانه ی فرمول یک در خودروِ جاده ای
مرسدس AMG One دقیقا از پیشرانه ی 6 سیلندر Vشکل 1.6 لیتری توربو شارژ خودروِ فرمول یکلوئیس همیلتون در فصل 2015 استفاده می کند . این پیشرانه با نهایت 11000 دور بر دقیقه و 1200 دور بر دقیقه در حالت توقف کامل خودرو ، محور عقب AMG One را به حرکت در می آورد . البته ، این پیشرانه در خودروِ فرمول یک تا 14000 دور بر دقیقه حرکت می کند و در حالت توقف خودرو ، عملکردش به 40000 دور بر دقیقه می رسد . تیم مهندسی AMG اشاره می کند که به لطف وجود موتور برقی در سیستم هیبرید به منظور چرخاندن سریع توربو شارژر ، حساسیت و پاسخ گویی پدال گاز AMG One از خودروِ مجهز به پیشرانه ی V8 تنفس طبیعی بیشتر است .
علاوه بر این ، اگر موتور برقی به فعال کردن سریع توربو شارژ مشغول نباشد ، تمام انرژی های اضافی و هدر رفت را دوباره به سیستم هیبرید باز می گرداند . دقیقا مشابه خودرو های فرمول یک ، سیستم هیبرید AMG One به دنبال جلوگیری از هدر رفتن هر گونه انرژی و سپس ، استفاده از آن در شرایط مورد نیاز است . درکنار پیشرانه ی 1.6 لیتری ، 3 موتور برقی با نهایت 50000 دور بر دقیقه قرار دارند که هریک می توانند 160 اسب بخار قدرت تولید کنند . یکی از موتور ها روی میل لنگ و دو موتور دیگر روی یک چرخ محور جلو نصب شده اند تا بهترین تورک ویکتورینگ ( Torque vectoring ) یا گشتاور متغیر در هر چرخ وجود داشته باشد . بسته ی باتری لیتیوم یون که در پشت صندلی ها قرار دارد ، تکمیل کننده ی سیستم محرکه ی مرسدس AMG One با حداقل قدرت 1000 اسب بخار است . هنوز مشخصات فنی به صورت کامل منتشر نشده است ؛ اما وجود حالت رانندگی تمام برقی تأیید شده است . AMG ONE در حالت تمام برقی که به خودروِ محور جلو تبدیل می شود ، حداکثر تا 80 کیلومتر حرکت می کند .
سرعت گیری بهتر از اَبَر خودرو های پورشه و بوگاتی
مرسدس AMG One در زمانی بین 2 تا 2.7 ثانیه به سرعت 100 کیلو متر بر ساعت و کمتر از 6 ثانیه به سرعت 200 کیلو متر بر ساعت می رسد . همچنین ، نهایت سرعت این اَبَر خودرو به 350 کیلو متر بر ساعت محدود می شود . عملکرد AMG One از سرعت صفر تا 200 کیلو متر بر ساعت خیره کننده است .
در حقیقت ، اَبَر خودروِ مرسدس 1.2 ثانیه از پورشه 918 اسپایدر و 0.5 ثانیه هم از بوگاتی شیرون ، عملکرد بهتری دارد . یکی از هدف های اصلی طراحی و تولید AMG One رانندگی پر سرعت و رکورد گیری در پیست های مختلف است که به زودی با پیدا کردن راننده ای با دل و جرأت ، این هایپر کار متفاوت در نور برگ رینگ قطعا جنجال آفرین می شود . جالب این است که براساس ادعای مدیر عامل AMG ، عملکرد این اَبَر خودرو در پیستی با مسافت کوتاه تر از جهنم سبز در برابر خودروِ فرمول یک تفاوت بزرگی ندارد.
طراحی بدنه به زیبایی افزایش عملکرد فنی
تک تک بخش های بدنهی AMG One با هدف افزایش عملکرد فنی بخشهای مختلف طراحی شده است . رینگ های 10 پره ی آلومینیوم یا منیزم با اتصال مرکزی فیبر کربن همراه شده اند تا ضریب دِرَگ به حداقل برسد . حتی نشان مرسدس بنز روی کاپوت با قلم بادی طراحی می شود تا در وزن صرفه جویی و مقاومت هوا در برخورد با بدنه کمتر شود . همان طورکه انتظار می رود ، سیستم آیرودینامیک AMG One کاملا هوشمند است و در سپر جلو ، ورودی های هوای بزرگ با بالچه های محرک وجود دارند . بالچه های سپر جلو با توجه به شرایط ، سرعت ، چسبندگی یا خنک کنندگی مورد نیاز باز و بسته می شوند .
در بالای چرخ های جلو و روی گِل گیر ها ، چند دریچه هوای کوچک تعبیه شده است . وقتی دانفورس بیشتر روی محور جلو نیاز باشد ، این دریچه ها باز می شوند و ظاهر AMG One تهاجمی تر می شود . روی سقف ، دریچه ی بزرگ ورودی هوا برای پیشرانه جلب توجه می کند . بین این دریچه و سقف فاصله ی کمی قرار دارد که باعث کاهش جریان گردابی و افزایش ورودی هوا به پیشرانه می شود .
دو دریچه ی کوچک دیگر هم روی پوشش پیشرانه قرار دارند که مسئولیت آن ها رساندن هوای سرد به سیستم خنک کننده ی روغن موتور است . ماشین مرسدس بنز AMG 1 دارای دریچه ی هوای سقفی ، باله ی کوسه ای بزرگی طراحی شده که نقش بسیار مهمی در دانفورس محور عقب و ثبات خودرو در سرعت های سر سام آور و پیچ ها دارد . باله ی کوسه ای پیوندی بین جریان هوا و اسپویلر دوگانه ی عقب AMG One هم محسوب می شود و اسپویلر عریض عقب به صورت برقی بالا و پایین می رود .
در حالتی که به نهایت دانفورس نیاز باشد ، هر دو بخش اسپویلر عقب تا انتها بالا می روند . پایان بخش سیستم آیرودینامیک AMG One ، دیفیوزر بسیار بزرگ عقب است . همان طورکه مشخص است ، از دماغه تا دیفیوزر عقب این اَبَر خودروِ ارزشمند ، برای ایجاد نهایت دانفورس و ثبات در سرعت های زیاد با تکیه بر ویژگی های آیرودینامیکی طراحی شده است . هنوز عدد رسمی دانفورس AMG One اعلام نشده است ؛ اما مقدار آن بیشتر از خودروهای مسابقه ای کلاس GT3 خواهد بود . تیم مهندسی AMG تأیید کرده که دانفورس بیشتر فشار زیادی به لاستیک های استاندارد جاده ای خواهد آورد
فضای داخلی اَبَر خودروِ 3 میلیون دلاری
فضای داخلی مرسدس AMG One درمقایسه با رقیب بریتانیایی اش استون مارتین والکری ( Valkyrie ) ، ساده تر و آشنا تر و راحت تر است . درست مانند فورد GT جدید ، صندلی های این اَبَر خودرو ثابت و به شاسی تمام فیبر کربن متصل هستند و برای ایجاد وضعیت ایده آل رانندگی ، فرمان و پدال ها را باید جلو و عقب برد . رو به روی راننده دو نمایشگر 10 اینچی و دو دریچه ی سیستم تهویه و فرمان مستطیلی فرمول یک با انواع دکمه های کنترلی قرار دارد .
مشابه خودرو های اسپرت مدرن ، حالت های رانندگی AMG One شامل تمام برقی و هیبرید و مسابقه ازطریق دکمه ی روی فرمان تغییر می یابد . سیستم پایداری الکترونیکی حالت اسپرت هم دارد . AMG ONE مناسب دریفت و حرکات نمایشی نیست ؛ ولی می توان کاملا سیستم پایداری الکترونیکی را غیر فعال کرد . در بالای کابین ، نمایشگر دید به عقب وجود دارد که تصاویر دوربین نصب شده در باله ی کوسه ای را پخش می کند . محفظه ی کوچک کنسول مرکزی پایان بخش تمام امکانات رفاهی داخلی AMG One است .
عصر جدید اَبَر خودرو ها
بدون شک ، ارزش هیچ قهرمانی بدون وجود رقیب مشخص نمی شود . مرسدس AMG One باید با استون مارتین والکری رقابت کند . هر دو خودرو نماینده ی فناوری های دوران هیبرید فرمول یک هستند ؛ اما AMG One نمونه ی آشنا تر و والکری نمایش آینده نگرانه تر است . برای صنعت خودرو سازی پیروزی محصول مرسدس یا استون مارتین مهم نیست ؛ بلکه تولید دو خودروِ متفاوت با قدرت بیشتر از 1000 اسب بخار ، سیستم آیرودینامیک پیشرفته ، وزن بسیار سبک و اساسا طراحی نسل جدید خودرو های مسابقه ای متفاوت مجاز به تردد در خیابان ها است . اَبَر خودروهای آیندهی آلمان و بریتانیا ادامه دهنده ی راه مک لارن P1 و پورشه 918 اسپایدر و فراری لافراری هستند .
ابر خودروی مرسدس AMG پروژه یک ، رسما معرفی شد
دقایقی قبل ، با حضور مدیر عامل مرسدس بنز و راننده ی اصلی تیم فرمول یک این برند ، هایپرکار AMG در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2017 ، رو نمایی شد .
حدود یک سال پیش ، مرسدس بنز از برنامه ی تولید ابر خودرو تحت برند AMG پرده برداشت . از همان روزهای ابتدایی ، مرسدس تاکید داشت که با تکیه بر دانش به کار رفته در خودرو های فرمول یک و همراه با نهایت صرفه جویی در مصرف سوخت ، پروژه یک را به تولید خواهد رساند . امروز ، پیش از شروع به کار رسمی نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 ؛ اتفاق تاریخ سازی که همه ی طرفداران مرسدس بنز انتظارش را می کشیدند به وقوع پیوست و ابرخودروی این برند ، رسما رونمائی شد .
دیتر زتچه ، مدیر عامل مرسدس بنز و عضو عالی رتبه ی گروه خودرو سازی دایملر ؛ در مراسم امروز سخنرانی کرد و سرانجام با نمایشی با شکوه ، سوپر اسپرت پروژه یک ، توسط لوئیز همیلتون به روی صحنه آورده شد . قهرمان سه دوره ی مسابقات فرمول یک جهان ، تایید کرد که همکاری نزدیکی با تیم سازنده ی این خودرو داشته است تا بالا ترین کیفیت رانندگی ، در آن ارائه شود .
حال با نگاهی به ارقامی که رسما توسط مرسدس بنز منتشر شده است ، متوجه عظمت ابر خودروی پروژه یک می شویم . در حالی که نهایت سرعت این محصول ، در حدود 350 کیلومتر بر ساعت است و چندان حیرت آور محسوب نمی شود ، رسیدن به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت ، در زمانی کمتر از 6 ثانیه ؛ قابلیت های آن را آشکار می کند . مرسدس پروژه یک ، از پیشرنه ای 1.6 لیتری و 6 سیلندر همراه با توربو شارژ برقی استفاده می کند که تا مرز 11 هزار دور بر دقیقه ، پیش می رود و به چرخ های عقب متصل است .
این پیشرانه که در وسط و عقب قرار دارد ، با دو موتور برقی روی چرخ های عقب هماهنگ شده است تا مجموعا حدود 670 اسب بخار ، قدرت فراهم شود . از سویی دیگر ، دو موتور برقی دیگر هم ، به صورت مجزا روی چرخ های جلو قرار گرفته اند که هر کدام 161 اسب بخار قدرت دارند . با این حساب ، مجموع قدرت خروجی پروژه یک ، نزدیک به 1000 اسب بخار خواهد بود . موتورهای الکتریکی ، قدرت مشابهی دارند و می توانند در نهایت سرعت گردش 50 هزار دور بر دقیقه ، عمل کنند . دیگر اطلاعات فنی پروژه یک ، از جمله مجموع دقیق نهایت قدرت و گشتاور ، میانگین مصرف سوخت و زمان رسیدن به سرعت های 100 و 300 کیلومتر بر ساعت ، هنوز اعلام نشده است .
دیتر زتچه ، ادعا می کند ، محصول جدید مرسدس AMG؛ بالا ترین کارایی به نسبت مصرف سوخت را در بین تمامی خودروهای این کلاس ، ارائه می کند . بیش از 80 درصد انرژی حاصل از ترمز کردن خودرو ، توسط سیستم الکتریکی در باتری های لیتیوم یون ، از طریق چرخ های جلو بازیافت می شود . مجموع باتری ها ، حدود 100 کیلو گرم وزن دارند و هرچند از نظر فناوری ؛ تفاوتی با نمونه های موجود در خودروهای فرمول یک مرسدس ندارند ، چهار برابر ، ظرفیت بیشتری فراهم می کنند . سیستم قوای محرک برقی پروژه یک ، با ولتاژ 800 ولت کار می کند که به گفتهی دیتر زتچه ؛ دو برابر نمونه های مشابه در خودروهای هیبریدی فرمول یک (از جمله مرسدس( F1 W06 است و می تواند برای حرکت تا مسافت 25 کیلو متر ، بدون استفاده از بنزین و صرفا با تکیه بر نیروی الکتریکی ؛ انرژی داشته باشد .