خودرو

بررسی کامل مشخصات فنی و معرفی سوناتا 2018

Rate this post

بررسی کامل مشخصات فنی و معرفی سوناتا 2018

ما در این نوشته راجع به سوناتا 2018 صحبت خواهیم کرد. در ابتدای دهه‌ی ۱۳۸۰بود که سوناتا وارد کشور ایران شد . این ماشین به همراه هیوندای به ایران آمد که طرف دار های زیادی پیدا کرد ، که بعدا معدل های جدیدتری وارد کشور ایران شد .در سال‌های اخیر، هیوندای سوناتا به‌عنوان پرفروش‌ترین سدان وارداتی بازار ایران شناخته می‌شود؛ هرچند عامه‌ مردم به دلیل میزان درآمد و محدودیت‌های قانونی، دسترسی کاملی به مدل‌های روز دنیا ندارند . و همچنین این ماشین کره ای می باشد .

پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با نیوان تک همراه باشید.

سوناتا 2018

نسل اول سوناتا با تکیه بر پلتفرم میتسوبیشی ساترن در سال ۱۹۸۵ ساخته شد .این خودرو با نسل سوم و هنگام واردات خودروهای خارجی در دهه‌ی ۱۳۷۰ به تعداد محدود وارد ایران شد و در کشور سازنده، بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸، تولید و فروخته می‌شد . شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی مربوط به جنگ جهانی دوم تشکیل شد .اما امروزه ارزش تجاری بالاتری نسبت به آئودی، نیسان و پورشه دارد . بیشترین ماشینی که در این دنیا وجود دارد ، از جمله لوکس و غیر لوکس می باشد و محصول کشور هیدوندا می باشد .

سوناتا در بازار جهانی با نسل ششم و تولید بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ تثبیت شد . این خودرو در ایران با کد ( وای ، اف ) مشهور می باشد و تمامی افرادی این ماشین را با این کد میشناسد .امروزه سوناتا در بازار جهانی با نسل هفتم شناخته می‌شود که سال ۲۰۱۵ معرفی شد و در ایران و با نام ( ال ، اف ) معروف است . این محصول با فیس‌ لیفت تمام‌ عیار برای مدل ۲۰۱۸ رو‌به‌رو شد و از دید بسیاری از مردم، به اندازه‌ی یک نسل جدید تغییر کرد .

طراحی ظاهری هیوندا سوناتا 2018

هیوندا سوناتا 2018 با تغییرات زیادی نسبت به نسل های قبل خود همراه شده است. در نمای جلوی خودرو شاهد کاپوت کشیده ای با چهار خط همگرا به سمت جلو پنجره سوناتا هستیم. از دیگر تغییرات عمده ی ظاهری هیوندای سوناتا 2018  می توان به شکل جدید جلو پنجره که پیش تر ما آن را در توسان جدید مشاهده کردیم و مواردی دیگری از قبیل: مه شکن های جلو ، چراغ های جلو، و در نهایت سپر جدید که ظاهری کاملا اسپرت به هیوندا سوناتا 2018 بخشیده است .

همچنین بخوانید:  بررسی خودرو ترامپچی به طور کامل!

در نمای جلوی هیوندای سوناتا 2018 به وضوح می‌توان تأثیرپذیری سوناتای فیس لیفت از زبان طراحی این روزهای هیوندای را دید .این طرح تحت تاثیر طراحی آئودی قرار دارد. اما نمای جلو خودرو تهاجمی‌تر است .نمای پشت هیوندا سوناتا 2018  تغییرات بیشتری کرده است. چراغ‌های عقب هیوندای سوناتا 2018 در فیس‌لیفت جدید دگرگون شده است و شکل خشن تری به خود گرفته است .قسمت عمودی درب صندوق عقب هیوندا سوناتا 2018 که به صورت تقریبا یکدست و بدون تو رفتگی است .

مشخصات فنی سوناتا 2018

  • قيمت :حدود 260 میلیون تومان
  • شتاب رسمي:  9.3 شتاب
  • حداکثر قدرت : 193 اسب بخار
  • مدل : هیوندای سوناتا هیبریدی 2018
  • پیشرانه : 4 سیلندر هیبریدی 2018
  • حجم موتور : 1999 سی سی
  • وزن : 1590 کیلومتر

سوناتای هیبریدی، خوب است یا خیر؟

خودروهای هیبریدی در دراز مدت هزینه ی پایینی دارند. در یک رانندگی روزمره و شهری که متوسط سرعت پایینی داشته باشد معمولا این خودروها به صورت هیبریدی سری کار می کنند یعنی موتور بنزینی تنها به عنوان یک ژنراتور برای شارژ باتری عمل می کند و نیرویی را به چرخ ها ارسال نمی کند. این یعنی فشار کمی روی این موتور است و مطمئنا عمر بالاتری خواهد داشت. از طرفی در حالت تمام برقی نیز موتور بنزینی خاموش است و سوختی مصرف نمی شود .

یک نکته در مورد این خودرو اما ضریب تراکم بالای آن است که 13.5 به یک است و عدد بالایی محسوب می شود. البته نمی دانم که آیا کمپانی استفاده از مکمل سوخت را برای این خودرو توصیه کرده است یا نه اما با توجه به تجربه ی نگارنده احتمالا مکمل های اکتان افزا برای چنین موتوری لازم خواهند بود .

تست رانندگی:

فضای داخل اتاق نیز جادار و مناسب است به خصوص سرنشینان عقب از فضای پای خود رضایت خواهند داشت اما فضای سر عقب به خوبی فضای پا نیست و افراد بلند قد ممکن است سرشان به سقف برخورد کند. وجود سقف پانوراما نیز سبب شده تا سوناتا کابینی روشن داشته باشد .

در کل با اتکا به قدرت بالای این خودرو می توانید به راحتی در جاده ها با سوناتا بتازید و این خودرو اصلا ماشینی نیست که شما را نا امید کند. در این بین مصرف سوخت مناسب این خودروی هیبریدی نیز لبخند رضایت را بر لبانتان جاری خواهد کرد .

نرمی سواری سوناتا نیز خوب ارزیابی می شود و از این بابت مشکلی وجود ندارد. اما نکته ی منفی ورود صدا به کابین است به خصوص اگر در مسیری با کیفیت آسفالت پایین حرکت کنید سوناتا به نسبت اتاق نا آرامی دارد. سواری سوناتا را می توان در نقطه ای مابین تویوتا کمری و رنو تالیسمان دید چون به نرمی کمری نیست ولی از رنو نرم تر است .

امنیت هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده است .

سیستم های امنیتی:

سنسور دنده عقب ترمز پارک برقی و اتو هلد ،

سیستم تهویه مطبوع :

تهويه مطبوع اتوماتيك دوگانه به همراه دریچه برای سرنشینان عقب

سیستم روشنایی:

چراغ جلو زنون چراغ روشنایی در پیچ،

سیستم صندلی:

تزئینات لوکس کابین و صندلی‌ها،گرمکن صندلی‌های جلو

همچنین بخوانید:  بررسی همه جانبه خودرو اکورا NSX + مزایا و معایب آن از دید رانندگان

سایر امکانات دیگر این ماشین :

کروز کنترل،دوربین دنده عقب قفل صندوق عقب هوشمند،

سوناتا 2018

این ماشین دارای نکات مثبتی می باشد که شامل :

1- طراحی قابل قبول

2- عملکرد فنی عالی

3- دارای رفاهی فراوان

همچنین باید اضافه کرد همان گونه که این ماشین دارای نکات مثبتی می باشد ، نکات منفی نیز می باشد.

این ماشین دارای نکات منفی می باشد که شامل :

1- نداشتن کیفیت آنچنان صفحه نمایش

2- نداشتن عملکرد خوبی در برابر حوادث

نظر سازندگان این ماشین :

هیوندای سوناتا 2018 در حال حاضر با قیمت 400 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. مهم‌ترین رقبای سوناتا، کیا اپتیما، رنو تلیسمان، هیوندای سوناتا هیبرید و تویوتا کمری هستند که هیوندای سوناتا 2018 در این بین قیمتی منطقی دارد و از نظر فنی و تجهیزات رفاهی یکی از بهترین‌هاست. البته نه در تمام موارد بلکه در ویژگی‌هایی چون کیفیت سواری و استهلاک، ژاپنی‌ها عملکرد بهتری دارند .

اما جدیدترین نسل هیوندای سوناتا یعنی نسل هفتم، در سال 2014 و در خلال نمایشگاه خودرو نیویورک معرفی و از سال 2015 وارد بازارهای جهانی و نیز بازار کشورمان شد. اما ما در اینجا در مورد نسخه اولیه صحبت نمی‌کنیم بلکه مدل فیس لیفتی را در نظر داریم که در سال 2017 معرفی شد .

بخش‌های اضافی موجود بر روی فرمان حذف شده‌اند و قطعات لازم برای جانمایی کلیدهای کنترلی حفظ شده‌اند. در مورد کیفیت سواری و وضعیت صندلی‌ها هم نیازی به ارائه توضیح نیست که با یک خودرو راحت و جادار روبه‌رو هستیم . و از نظر همه موارد این ماشین بهترین ماشین بوده است که طرفدار فراوانی دارد و اکثر افراد از این ماشین خریداری میکنند .

مشخصات فنی خودرو ( کامل تر )

1- نام خودرو : سوناتا 2018

2- کشور سازنده : کره جنوبی

3- سال تولید : 2011

تجهیزات و امکانات

1-کیسه هوا :کیسه هوای سرنشینان جلو – جانبی – مجموعا 6 کیسه هوا

2-سیستم صوتی :دارای 6 اسپیکر -دارای 6 اسپیکر

3-د یگر تجهیزات : سقف پانوراما – گرمکن برف پاک کن ها – آینه تاریک شونده خودکار – کنترل الکتریکی صندلی ها همراه حافظه – سنسور جلو و عقب – چراغ های زنون – دریچه های تهویه برای سرنشینان عقب – پرده برقی عقب

مصرف سوخت و استانداردها

1-حجم باک : 70 لیتر

2-استاندارد آلایندگی : یورو 3

3-مصرف سوخت ترکیبی: 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر

4-مصرف سوخت خارج از شهر : 6.7 لیتر در هر صد کیلو متر

5-مصرف سوخت داخل شهر :9.8 لیتر در هر صد کیلو متر

مشخصات فنی

1-موتور :4 سیلندر و 16 سوپاپه

2-حداکثر قدرت :197 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه

3-حداکثر گشتاور: 252 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه

4-وزن : 1411 کیلو گرم

5-اندازه (میلی متر) : 4821 طول – 1834 عرض – 1417 ارتفاع

6-جعبه دنده : 6 دنده خودکار می باشد .

7-حجم موتور : 2359 سی سی

8-تنفس موتور : طبیعی

9-انتقال نیرو : دیفرانسیل جلو

10-شتاب 0 تا 100 : 9.5 ثانیه

معایب ماشین  سوناتا

معایب نسل اول  هیوندای سوناتا

در دسامبر سال 1987 به دلیل کاهش فروش، تولید این خودرو متوقف شد. این خودرو به دلیل نداشتن استانداردهای ایالت متحده ی آمریکا نتوانست به بازار خودرو این کشور راه پیدا کند .البته شرکت هیوندای از این موتور در نسل‌های بعدی سوناتا نیز استفاده کرده است. شاید از مهمترین معایب این خودرو بتوان به طراحی نامناسب و استفاده از متریال کیفیت پایین در بدنه و کابین خودرو اشاره کرد . همچنین باید گفت که این  ماشین گیر بکس 5 سرعته دارد .

همچنین بخوانید:  نخستین شاسی بلند فراری ، بررسی مشخصات فنی و قیمت آن

معایب نسل دوم هیوندای سوناتا

طراحی این خودرو توسط جورجتو جوجارو انجام شده بود. این مدل نیز در دو نوع سپر عرضه شد،در نسل دوم هیوندا سوناتا روی طراحی بیشتر کار شده بود و بیشترین هدف تولید این نسل از هیوندای سوناتا وارد شدن به بازار آمریکا بود. نسل دوم نیز مانند نسل اول این خودرو از نظر کیفیت و طراحی بدنه حرف زیادی برای گفتن نداشت زیرا با وجود بهبود طراحی خارجی، همچنان با خودروهای هم رده خود قابل مقایسه نبود .

معایب نسل سوم هیوندای سوناتا

اما به طور کلی مشخصات فنی خودرو نسبت به نسل قبل بهبود پیدا کرده است. از لحاظ ایمنی این خودرو در سطح قابل قبولی است. همچنین این خودرو جلوبندی نسبتا ضعیفی دارد که می تواند جز ضعف‌های این خودرو محسوب شود.

معایب نسل چهارم هیوندای سوناتا

نسل جدید هیوندای سوناتا در سال 1998 با نام سری ( ای ، اف )موتور استفاده شده در این خودرو  2 لیتری با 136 اسب بخار قدرت و 2.4 لیتری با 138 اسب بخار قدرت و موتور 2.5 لیتری یا 168 اسب بخار قدرت – مدل دلتا 6 سیلندری بود. این خودرو تا نسل چهارم زیاد در داخل ایران متداول نبود و از نسل پنجم کم کم بازار خود را در ایران پیدا کرد. تا نسل چهارم این خودرو پیشرفت شگرفی در این خودرو ایجاد نشده بود معایب خودرو کم و بیش ماهیت خود را حفظ کرده بودند. از جمله آن‌ها می‌توان به طراحی نسبتا ساده این خودرو اشاره کرد. گرچه مشخصات فنی هر نسل نسبت به نسل قبل بهبود می یافت .

معایب نسل پنجم هیوندای سوناتا

از جمله معایب هیوندای سوناتا ( ان ، اف )می‌توان به فرمان آن اشاره کرد که به اندازه کافی نرم نیست. صندلی های جلو راحتی لازم را ندارند و در صورت رانندگی طولانی باعث خستگی راننده می شوند. در این نسل از هیوندا ی سوناتا سیستم ترمز به خوبی عمل کرده و حس اطمینان را به سرنشینان القا می کند اما پدال ترمز خودرو تا حدودی سفت است و حتی در سرعت های پایین و رانندگی عادی هم به نیاز به فشار زیادی دارد تا عمل کند.

سوناتا 2018

قیمت نهایی در ایران

ارزش دلار نامشخص است و در بازار آزاد تا ۱۱,۲۰۰ معامله می‌شود. از سویی دیگر، نمایندگی تویوتا در ایران فعالیت خاصی ندارد و نزدیک به یک سال از واردات آخرین سری تویوتا کمری به کشور می‌گذرد. با این حساب، تنها رقیب سوناتا در بازار ایران، کیا اوپتیما است که به دلیل مشابهت فنی و کیفی با سدان هیوندای، براساس تقاضای خریدار معامله خواهد شد .هیوندای سوناتا بنزینی در بازار آزاد حدود ۶۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. نسخه‌ی هیبریدی هم با قیمتی نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود .

که آستانه قیمت سدان هیوندای با پیشرانه‌ی ۱۸۵ اسب‌بخار، ۲۳ هزار دلار است. مدل هیبرید با پیشرانه‌ی ۱۹۳ اسب‌بخار و آپشن‌های پایه ۲۷ هزار دلار قیمت دارد؛ ضمن اینکه نمونه‌ی پلاگین هیبرید در ارزان‌ترین نسخه، ۳۵ هزار دلار فروخته می‌شود. فراموش نکنیم، تعرفه گمرک برای خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید که پیشرانه‌ی بنزینی آن‌ها مثل سوناتا، حجم ۱.۵ تا ۲.۵ لیتر دارد، ۲۵ درصد است. با این حساب، قیمت نهایی مدل پلاگین هیبرید سوناتا، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد گران‌تر از نمونه‌ی تمام بنزینی خواهد بود و توجیه خرید خواهد داشت. مدل هیبرید هم می‌تواند مثل گذشته، ارزان‌تر از نسخه‌ی بنزینی فروخته شود .

 

منبع : magcars.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا