خودرو

مشخصات فنی خودرو جذاب لکسوس LFA + ویژگی های خاص آن

Rate this post

لکسوس با معرفی LFA جدید در واقع با یک تیردو نشان را هدف قرار داده است ، این ابر خودرو هم در تاریخ 20 ساله لکسوس و هم در تولید و ساخت این سگمنت از خودرو ها یک نقطه عطف محسوب می شود  .

پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با  مجله  تکنولوژی و علم و دانش  نیوان تک همراه باشید.

لکسوس LFA

طراحی بی مانند لکسوس LFA به وسیله یک تیم مهندسی کوچک و مصمم که هدف نهایی آن ها گسترش حد و مرز تکنولوژی های نوین به همه بخش ها بوده انجام شده است . در نتیجه آن چه به دست آمده ابر خودرویی کاملا متفاوت با رقبا و منحصر به فرد است که نشان معتبر شرکت را بیش از پیشبه بزرگان این بخش از بازار نزدیک می کند .

این خودروی سبک وزن با سازه فیبر کربنی پیشرفته خود از یک پیشرانه قدرتمند 4.8 لیتری V10 به قدرت 552 اسب ‌بخار نیرو می‌ گیرد . انرژی الزم برای حرکت این هیولای ژاپنی به وسیله یک جعبه دنده شش سرعته سکانسی اتوماتیک به چرخ‌ های عقب انتقال پیدا می‌ کند تا دستیابی به حداکثر سرعتی بیش از 322 کیلومتر در ساعت برای آن مهیا شود . لکسوس  LFA، وسیله ای است که تنها یک هدف را دنبال می کند ، ایجاد بهترین تجربه رانندگی ممکن که از یک ابرخودروی اسپرت انتظار می ‌رود .

پایین نگه داشتن وزن کلی خودرو تا حد ممکن یکی از اصلی‌ ترین اولویت ‌ها در شکل ‌گیری LFA محسوب شده است ، به همین منظور به جای استفاده از آلومینیوم که خود یکی از عوامل اصلی در کاهش وزن یک خودرو به حساب می ‌آید ، پلاستیک تقویت شده با تکنولوژی فیبر کربن پیشرفته ( CFRP ) برای ساخت شاسی و قطعات بدنه به کار رفته است .
در کنار این موضوع لکسوس به جای سفارش CFRP به شرکت ‌های دیگر تمایل فراوانی به ساخت چنین سازه ای در خود شرکت داشت . به همین دلیل پیشینه تکنولوژی گروه تویوتا موتور در صنعت نساجی بار دیگر به کار گرفته شد تا با توجه به توانایی ‌های فنی خوب آن ، دستگاه جدید ساخت الیاف کربن و یک سیستم لیزری پیشرفته برای مونیتورینگ و بررسی صحت ماده به دست آمده ، تولید شود.

CFRP  با مقاومتی چهار برابر بیشتر از آلومینیوم ، به لکسوس LFA ساختاری محکم و قوی اعطا می کند . همچنین کاهش وزنی در حدود 100 کیلو گرم یکی دیگر از مزایای حیاتی این نوع سازه محسوب می‌ شود . در مجموع 65 درصد  بدنه از جنس CFRP و 35 درصد باقی مانده تماما از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است .

– پیشرانه :

قلب تپنده این ابر خودرو از یک پیشرانه 10 سیلندر خورجینی با تنفس طبیعی تشکیل شده که در نوع خود استاندارد های جدیدی را از نظر ابعاد ، معماری سبک وزن و توانایی‌های فنی به ثبت رسانده است .

این پیشرانه به حجم دقیق 4805 سی سی ، حداکثر قدرتی برابر با 552 اسب ‌بخار را قبل از رسیدن به 9 هزار دور در دقیقه ( محدوده قرمز ) تولید می ‌کند . زاویه 72 درجه ‌ای بین سر سیلندر ها بهترین توازن ممکن را فراهم کرده تا پیشرانه از عملکرد نرمی نیز برخوردار باشد ، در عین حال کنترل الکتریکی دریچه ‌های ورودی سوخت باعث می شود تا پیشرانه به سرعت به پدال گاز واکنش نشان دهد .

همچنین بخوانید:  10 عادت بد رانندگی؛ چگونه عادات بد رانندگی را ترک کنیم؟

حداکثر گشتاور این پیشرانه 10 سیلندر ، 480 نیوتن ‌متر در 6800 دور در دقیقه است که تقریبا 90 درصد این مقدار از 3700 تا 9 هزار دور در دقیقه در دسترس خواهد بود . به لطف تکنولوژی دوگانه  VV-I ، منیفولد های هم اندازه و هم طول و انژکتور های 12 سوراخه ، شتاب خیره کننده ‌ای در هر دور از موتور و همچنین در هر دنده به دست می ‌آید ؛ شتاب اولیه این خودرو برای دستیابی به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حال سکون تنها 3.7 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 325 کیلو متر در ساعت است .

با توجه به وزن خالص 1480 کیلو گرمی ، نسبت نیرو به وزن در لکسوس LFA در حدود 373 اسب بخار به ازای هر هزار کیلوگرم است ضمن اینکه قدرت خروجی 115 اسب بخار در مقابل هر لیتر از پیشرانه در میان تمامی ابر خودروهای بازار یکی از بهترین راندمان ‌ها را دارد .

از جمله دیگر مشخصات این پیشرانه می توان به نسبت تراکم 12:1 ، اصطکاک داخلی پایین قطعات ، ورودی ‌های هوای بهینه سازی شده و جریان روان و سریع گاز های خروجی از اگزوز اشاره کرد .

جدای از پتانسیل بالا ، این پیشرانه V10 را باید مانند یک مثال بسیار خوب در ابعاد جمع و جور و سازه سبک وزن آن دانست . در واقع از نظر اندازه این پیشرانه همانند یک پیشرانه V8 و از نظر وزنی مشابه یک پیشرانه V6 است . همچنین این پیشرانه همانند دیگر پیشرانه‌ های لکسوس کاملا قابل اطمینان بوده و به راحتی توانایی رعایت استاندارد آالیندگی یوروV  را دارد .

– جعبه دنده :

نیروی تولیدی پیشرانه 10 سیلندر LFA به وسیله یک جعبه دنده شش سرعته سکانسی اتوماتیک ( ASG ) که به صورت کاملا ویژه برای این خودرو طراحی شده ، به دیفرانسیل لغزش محدود عقب منتقل می شود .
همچنین برای دستیابی به بهترین تقسیم وزن ممکن ، این جعبه دنده بالای محور عقب نصب شده است .

ASG  تنها از طریق پدال‌ هایی که در پشت فرمان قرار دارد ، عمل می کند و به گونه ‌ای شکل گرفته که توانایی سریع ترین تعویض‌ ها را داشته باشد ، مانند سبک کردن تمامی دنده که در زمان تنها 0.2 ثانیه انجام می شود . این جعبه دنده از چهار حالت مختلف تشکیل شده : اتوماتیک ، اسپرت ، دستی و خیس ( برای محیط‌ های لغزنده ) . در عین حال سیستم ‌های محاسباتی کنترل پیشرانه و ترمز به راننده کمک می ‌کنند تا بسته به شرایط مختلف رانندگی بهترین عملکرد را تجربه کند .

– سیستم ترمز :

شاید بی‌ اغراق نباشد اگر لکسوس LFA را یکی از مجهز ترین و قدرتمند ترین خودرو های تولید انبوه جهان در قسمت سیستم ترمز بدانیم البته برای متوقف کردن این هیولا در سرعت 320 کیلو متر در ساعت ، طبیعتا نیاز به چنین سیستم ترمزی نیز احساس می شد .

همچنین بخوانید:  مشخصات فنی و نکات بسیار جالب از خودرو هیجانی مک لارن سنا

دیسک ‌های ترمز تماما از کربن / سرامیک ( CCM ) ساخته شده ‌اند که ضمن سبک ‌تر بودن در مقایسه با دیسک ‌های فولادی در همه شرایط بهترین عملکرد را از خود نشان می ‌دهند . دیسک های جلو به قطر 390 میلی متر و ضخامت 34 میلی متر از کالیپر های آلومینیومی شش پیستونه و دیسک‌ های عقب با قطری برابر با 306 میلی متر و ضخامت 28 میلی متر ازکالیپر های چهار پیستونه تشکیل شده اند .

– سیستم تعلیق و چرخ ها :

سیستم تعلیق مسابقه ای این خودرو حاصل تلاش های صورت گرفته در پیست نور برگ‌ رینگ است تا ایده ‌آل‌ ترین بالانس میان پایداری ، کنترل و راحتی به دست آید . سیستم تعلیق در محور جلو از نوع دوجناغی و در عقب چند اتصالی است که برای اطمینان از مقاومت بالا به طور کامل از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده ‌اند .

همچنین رینگ ‌های 20 اینچی آلومینیومی ریخته‌ گری شده BBS این خودرو به وسیله تایر های بریجستون که به ترتیب در محورهای جلو و عقب دارای ابعاد 35ZR20 / 265 و 20ZR20 / 305هستند سطح مسیر را لمس می کنند .

پروژه لکسوس LFA برای اولین بار در سال 2000 و تحت عنوان یک برنامه تحقیق و توسعه R&D معرفی شد . اولین نمونه پروتوتایپ این خودرو در سال 2003 تکمیل شد و در سال 2005 در نمایشگاه خودروی دیترویت در معرض دید عموم قرار گرفت .

در سال ‌های 2008 و 2009 لکسوس LFA به مسابقات 24 ساعته نور برگ ‌رینگ راه پیدا کرد تا تحت سخت ‌ترین شرایط ممکن مورد آزمایش و بررسی فنی قرار گیرد ، در نهایت نیز این ابر خودرو به صورت رسمی در نمایشگاه توکیو 2010 رونمایی شد .

LFA  به صورت کامال دست ساز در کارخانه Motomachi تویوتا مونتاژ می شود که در مجموع تنها 500 دستگاه از آن با ظرفیت حداکثری تولید 20 عدد در ماه ، خط تولید کارخانه را ترک خواهند کرد .

قیمت پایه ‌ای در نظر گرفته شده برای این خودرو رقمی در حدود 368000 یورو یا در حدود 480000 دلار برای بازار اروپا است . همچنین مشتریان می توانند از میان 30 رنگ مختلف برای بدنه و گستره وسیع تجهیزات رفاهی گوناگون لکسوس LFA خود را سفارشی نمایند .

لکسوس LFA

مشخصات فنی لکسوس LFA

نوع پیشرانه : 1LR – GSE
تعداد سیلندر:   10 با چیدمان V شکل و زاویه 72 درجه
تعداد سوپاپ :  40 سوپاپ به شکل  DOHC
حجم:  4805 سی سی
نسبت تراکم : 12:1
نوع تزریق سوخت  : EFL
اکتان سوخت مورد مصرف:  95 به باال
حداکثر قدرت:  552 اسب بخار در 8700 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور:  480 نیوتن متر در 6800 دور در دقیقه
استاندارد آالیندگی : یورو پنج
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت:  3.7 ثانیه
حداکثر سرعت:  325 کیلومتر در ساعت
طول:  4505 میلی متر
عرض:  1895 میلی متر
ارتفاع:  1220 میلی متر
فاصله بین دو محور : 2605 میلی متر
فاصله عرضی محور جلو وعقب:  1580 و 1570 میلی متر
اوورهنگ جلو وعقب:  940 و 960 میلی متر
ضریب درگ : CD 0.31
مخزن سوخت:  73 لیتر
وزن خالص:  1480 تا 1580 کیلوگرم
وزن ناخالص:  1750 / 1700 کیلوگرم
نوع گیربکس:  شش سرعته سکانسی اتوماتیک
حداکثر سرعت دنده یک:  84 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعتدنده دو:  122 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعتدنده سه:  167 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعتدنده چهار:  218 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعتدنده پنج:  277 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعتدنده شش:  325 کیلومتر در ساعت
ترمز جلو : دیسک ‌های سرامیکی خنک شونده به ابعاد 34×399
ترمز عقب:  دیسک‌ های سرامیکی خنک شونده به ابعاد 360×28
سیستم تعلیقجلو:  جناغی دوگانه با میله های ضد غلتش
سیستم تعلیقعقب:  چند اتصالی با میله های ضد غلتش
رینگ‌های جلو: آلیاژی  20× 9.5 J BBS
رینگ‌های عقب: آلیاژی  20× 11.5 J BBS
تایر های جلو:   95 Y 35 R 20 / 265
تایر های عقب:  99 Y 30 R 20 / 305

همچنین بخوانید:  بررسی مشخصات فنی و معرفی تویوتا هایلوکس 2014

بازار سیاه برای لکسوس LFA

شاید تعجب کنید اما وجود بازار سیاه برای خودروهای کلکسیونی و سوپر اسپرت ، یکی از عمده ترین دلایل تمایل ثروتمندان به خرید آن ها است ، در واقع بسیاری از خریداران ، نگهداری چنین خودروهایی در پارکینگ را به چشم یک سرمایه گذاری مطمئن می نگرند ، اما حکایت عرضه لکسوس های LFA صفر کیلومتر ، پنج سال پس از توقف تولید آن ها توسط تویوتا ، کمی متفاوت تر از جریان رایج در بازار سیاه خودرو های کلکسیونی است .

در سال 2009 و در نمایشگاه خودرو توکیو بود که لکسس از نسخه تولیدی کانسپت LFA رونمایی کرد . زیرمجموعه لوکس ساز تویوتا با ارایه این خودروی بی نظیر به جهانیان اثبات کرد که در کنار ساخت خودروهای لوکس ، می تواند در طراحی و تولید اتومبیل های سوپر اسپرت نیز بسیار موفق باشد .

در طول دوره دو ساله تولید بین سال های 2010 و 2012 فقط 500 دستگاه از لکسس LFA خطوط مونتاژ را ترک کرد . به همین جهت این خودرو بسیار کمیاب بوده و از ارزش کلکسیونی بالایی برخوردار است .

با گذشت 5 سال از زمان خاتمه تولید ، شاید بسیاری فکر کنند که پیدا کردن نسخه صفر کیلومتر از LFA کار فوق العاده دشواری باشد ؛ اما باید بگوییم که اینگونه نیست ، چرا که طبق گزارش اخیر اتوبلاگ یک نمایندگی در ایالات متحده 12 دستگاه از این خودروی فوق العاده را در لیست مدل های موجود خود ثبت کرده است .
کمپانی لکسس درباره این موضوع گفته که برای مدیریت قیمت LFA و جلوگیری از شایعات ، در ابتدا فقط با دریافت سفارش از مشتریان اقدام به تولید این خودرو می کرد . اما در سال 2010 در پی کاهش سفارشات این شرکت برای پیشگیری از عدم انباشت مدل های تولیدی در کارخانه ، به نمایندگی های خود نیز اجازه خرید این خودرو را صادر کرد . همین مساله باعث شده که گه گاه شاهد ظهور نمونه های صفر کیلومتر از برخی نمایندگی ها باشیم .

با توجه به شرایط حاضر عاشقان لکسس LFA می توانند هنوز نسخه صفر کیلومتر از این خودروی دوست داشتنی را به گاراژ خود هدایت کنند ، هر چند به نظر نمی رسد نمایندگی موجود عجله ای برای فروش این نسخه ها به هر قیمتی داشته باشد . مخصوصا که براساس شایعات ، اخیر یکی از این نمونه ها با قیمت فوق العاده بالایی به فروش رفته است .

 

منبع : magcars.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا