خودرو

معرفی و بررسی خودرو جذاب نیسان Z370 + مشخصات فنی آن

Rate this post

معرفی و بررسی خودرو جذاب نیسان Z370 + مشخصات فنی آن

در جهان خودروهای کلاسیک مدل ‌های Z نیسان جایگاه ویژه ‌ای دارند . نیسان Z370 در ده سال گذشته ، از جهت تمامی ارزش‌ ها ، رو به جلو حرکت کرده و از کیفیت بالایی برخوردار شده است . اولین نسل از داتسون Z240  از سال 1970 تا 1973 به فروش می ‌رسید . مدل ZX300  نیسان نیز از سال 1990 میلادی تاکنون در بازار جولان می ‌دهد .

پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با  مجله  تکنولوژی و علم و دانش  نیوان تک همراه باشید.

نیسان Z370

Z370 هم اینک در یازدهمین سال تولید خود قرار دارد و تغییرات چندانی را نسبت به سال 2009 که جایگزین Z350 شد ، به خود ندیده است. فروش نیسان Z370 در ایالات متحده با کاهش مواجه شده و به 4614 دستگاه در سال 2017 رسیده است و در سال جاری نیز با 25 درصد کاهش نسبت به زمان مشابه سال پیش مواجه بوده است .

مدل Z370 این که به دومین محصول کم فروش شرکت نیسان پس از  GT-R  بدل شده و با این وجود ، همچنان پس از حدود یک دهه تغییر خاصی در آن ایجاد نشده است . بهای نسخه پایه Z370 در حدود 30 هزار دلار است و با 332 اسب بخار قدرت نهفته در زیر کاپوت ، این کوپه دیفرانسیل عقب چندان هم خودروی دمده ای محسوب نمی ‌شود .

سال گذشته نیز نیسان تلاش نمود تا با ارائه نسخه heritage که برخی آپشن ها نظیر : آینه‌ های جانبی مشکی ، گرافیک بیرونی مشکی براق ، دوخت زرد رنگ پوشش های چرمی کابین و تزیینات چرمی زرد رنگ غربیلک فرمان بر آن مضاف شده بود ، کمی بر جذابیت مدل پایه این خودرو بیافزاید . لازم به ذکر است نسخه heritage در رنگ‌ های زرد ، آبی و مشکی به فروش می‌ رسد . بهای نمونه مورد بررسی به همراه کفپوش 140 دلاری به 31805 دلار رسیده است . این قیمت در حدود 1595 دلار کمتر از مزدا میاتا MX-5 با قدرت 155 اسب بخار و پیشرانه 2 لیتری است .

خودروی Z370 با پیشرانه V-5 ، بسیار سریع‌ تر از مزدا میاتا است . شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت این خودرو برابر 5 ثانیه بوده و نتایج حاصل از آزمون یک ‌چهارم مایل آن هم برابر 13.6 ثانیه در سرعت 170.6 کیلومتربرساعت بوده است . میزان شتاب 370z تقریبا معادل مدل ZX370  توربو 1991 است .

پیشرانه ‌های سری VQ نیسان از سال 2002 تا کنون نیرو بخش انواع و اقسام خودرو های سدان ، پیکاپ و شاسی بلند نیسان بوده ‌اند . Z370 به نمونه 3.7لیتری با ضریب تراکم 1:11 مجهز شده که حداکثر توان خروجی آن در دور موتور 7000RPM  قدرت خود را به نمایش می‌ گذارد. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه برابر 366 نیوتن ‌متر است که در دور موتور 5200RPM نمایان می ‌شود .

همچنین بخوانید:  بررسی کامل مشخصات فنی و معرفی هیوندا i10

همچنین میزان زیادی گشتاور در دورهای پایین موجود است که رانندگی با Z370 را در سطح شهر تسهیل می‌ کند . گیربکس شش سرعته این خودرو دارای ضرایب دنده نسبتا کوتاه است و به همین دلیل خودرو در سرعت‌ های بالاتر نیز شتاب ‌گیری خوبی دارد و کمتر احتیاج به معکوس کشیدن در این خودرو احساس خواهد شد .

متاسفانه لرزش‌ های زیادی در اهرم تعویض دنده حس می ‌شود ، تا حدی سنگین و سفت به نظر رسیده و همانند پدال کلاچ عملکرد دلنشینی ندارد .
برخلاف سنگینی و سفتی بیش از حد اهرم تعویض دنده ، غربیلک فرمان Z370 بسیار نرم بوده و به راحتی با یک انگشت چرخانده می ‌شود .

پنل کیلومترشمار پشت غربیلک فرمان جانمایی دقیق و بسیار مناسبی داشته و درست در همان جایی است که باید برای یک خودروی اسپرت در نظر گرفت . همچنین یک نشانگر دمای روغن هم وجود دارد که این روز ها دیگر غیر معمول به نظر می ‌رسد . چراغ نشانگر قرمز رنگ دنده ‌ها هم در دور موتور 7000RPM شروع به چنگ زدن می ‌کند .

ادوات داخلی کابین به خوبی در کنار هم گرد آوری شده است . فقدان امکانات مدرنی نظیر صفحه نمایشگر لمسی ، سامانه ‌های کمکی راننده همچون مانیتورینگ نقاط کور کاملا احساس می‌ شود .

شاسی Z370 با ساختار استرات-تاور سه نقطه ‌ای در جلو و وجود یک میله استحکام بخش در عرض فضای زیرین صندوق عقب ، قرص و محکم جلوه می ‌کند . با وجود توزیع 55.2 درصدی وزن 1509 کیلو گرمی این خودرو در بخش جلو اما Z370 از تعادل خوبی حتی در حین عبور سریع از روی ناهمواری های سطح جاده برخوردار است . لکن در سرعت ‌های بالا تر ناگهان عملکرد سامانه تعلیق به صورت نا امید کننده ‌ای ، غیرمطمئن به نظر می ‌رسد . همچنین مقدار زیادی کم‌ فرمانی در دماغه Z370 پدیدار خواهد شد .

نتایج حاصل از تست شتاب جانبی این خودرو ما را به ثبت رکورد 0.89G  رساند که با مزدا میاتا برابری می ‌کند . همچنین در سرعت ‌های بالا ، عملکرد پدال ترمز چندان باب میل ما نبود و کمی طولانی و بیش از حد تقویت شده جلوه می ‌کند . پس از فشردن ترمز ، Z370 از سرعت 112 کیلو متر بر ساعت در فاصله 54.86 متری به طور کامل متوقف شد که حدود 1.5 متر طولانی‌ تر از رکورد ترمز میاتا است .

همچنین عملکرد دیفرانسیل خودرو هم کمی با مشکل مواجه است . اگر شما سامانه کنترل پایداری را خاموش کنید ، در عبور از پیچ ‌های باریک کمی با مشکل و محدودیت مواجه خواهید شد . البته با سفارش دیفرانسیل لغزش محدود و پرداخت بهای 3730 دلاری آن ، این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد . همچنین با پرداخت این مبلغ ، یک مجموعه ترمز بزرگ تر و رینگ‌ های 19 اینچی هم به خودروی شما اضافه خواهد شد .

ظاهری زیبا و دل‌ فریب

با نگاهی کلی به بدنه نیسان Z370 به وضوح می‌ توان برخی مشخصات Z240 ( در حدود 40 سال پیش ) را در آن مشاهده کرد . در واقع طراحی Z370 همانند نسل پیشین خود به گونه‌ ای بوده که دقیقا خصوصیات خودروهای کلاسیک اسپرت را به بیننده تلقین می‌ کند ، کاپوتی کشیده و عضلانی ، کابینی کوچک و جمع‌ و جور در مقایسه با ابعاد بدنه ، از جمله مشخصات آن به حساب می ‌آیند .

همچنین بخوانید:  همه چیز درباره ابرخودرو ها و سلاطین دنیای اتومبیل سازی + تصاویر

در نمای جلو شاهد طرحی ساده اما پویا هستیم که چراغ‌ های نیسان با طرح Z شکل نمود پیدا می ‌کند . سپر بزرگ و حجیم که در طرفین خود نواری از LED را به ‌عنوان دی‌ لایت جای ‌داده ، چهره ‌ای تهاجمی ‌تر را برای نیسان Z370 به ارمغان آورده است . در نمای جانبی می‌ توان به ‌خوبی طرح سری Z نیسان را مشاهده کرد که کاپوت کشیده و بلند از نکات برجشته آن به ‌شمار می ‌رود . روی گل گیر جلو نماد سری Z را می‌ توان دید که در غالب راهنمای روی گلگیر نمایان شده است .

همچنین دنباله ‌ای از چراغ ‌‌های جلو و عقب در نمای جانبی خود نمایی می ‌کند که بازهم نمادی از سری Z370 به‌ شمار می ‌آید . در کل ظاهر نیسان Z370 از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست اما طراحی بخش عقب کمی از این موضوع مستثنی است . چراغ‌ های Z شکل که توسط مالک خوش‌ ذوق به رنگ دودی در آمده است ، روح اسپرت بودن این خودرو را بیشتر به نمایش می ‌گذارد . همچنین دو خروجی اگزوز دایره ‌ای که در دیفیوزر خودنمایی می‌ کنند ، نوید قدرت خروجی موتور V6 را به بیننده می ‌دهند .

کابین کوچک اما دوست ‌داشتنی

زمانی که وارد کابین نیسان Z370 می ‌شوید ، متوجه استفاده از مواد با کیفیت در طراحی داخلی در مقایسه با بسیاری از رقبای این زیبای ژاپنی می‌ شوید . ممکن است که خریدار به دلیل استفاده از صندلی‌ هایی با روکش پارچه ‌ای در مدل ‌های پایین ‌تر از آن مایوس شوند ، اما وجود صندلی راحت راننده به لطف فرم زیبا و پشتی ‌های مناسب ، همچنین دید بسیار عالی صفحه کیلومترشمار به محض حرکت و بالا و پایین شدن فرمان ، نظر وی را تغییر می ‌‎دهد . البته وجود فضای فشرده داخل کابین ، کمبود فضا برای گذاشتن اجسامی حتی کوچک و دیواره میان پشت صندلی ‌ها و فضای بار از جمله نقاط ضعف این خودروی ژاپنی محسوب می‌ شوند .

سقف کوتاه و ستون‌ های عقب پهن موجب کوچک شدن پنجره عقب و دید اندک به بیرون شده است . از امکانات و آپشن‌ های این کوپه اسپرت می ‌توان به دسترسی و استارت بدون کلید ، کروزکنترل ، کنترل آب و هوای اتوماتیک ، آینه ‌های جانبی مجهز به گرمکن ، روکش چرمی و یا جیر مصنوعی و روکش درب از جنس جیر ، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات برقی و مجهز به گرمکن با قابلیت تنظیم در چهار جهت ، آینه الکتروکرومیک ، سیستم سرگرمی با نمایشگر لمسی 7 اینچی با مسیریاب ماهواره ‌ای و قابلیت فعال‌ سازی از طریق صدا ، دوربین دید عقب ، سیستم صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه ، ورودی USB/iPod ، رادیوی ماهواره‌ ای و هشت اسپیکر Bose اشاره کرد .

همچنین بخوانید:  لذت رانندگی با خودرو مرسدس بنز slk350 + ویژگی های خاص آن

بررسی نیسان Z370 نیسمو اتوماتیک مدل 2015

نیسان یک نسخه با گیربکس اتوماتیک از مدل  Z370 نیسمو برای 2015 ارائه کرده که البته این موضوع چندان هم جای تعجب نیست ؛ چرا که حدود 60 درصد از خریداران Z370  غیر نیسمو از گزینه گیربکس اتوماتیک 7 سرعته همراه با پدل‌ شیفتر استفاده کرده ‌اند . در مدل قبلی ، موتور 7.3 لیتری V6 با قدرت 350 اسب ‌بخار فقط به همراه گیربکس 6 دنده دستی ارائه می‌ شد . در عین حال ، گیربکس اتوماتیک شرایط بسیار خوبی ایجاد می ‌کند و در هر زمان ، به‌ خوبی برای دنده پایین ‌تر متناسب با دور موتور عمل می ‌کند .

به عنوان یک دلیل برای اینکه خریداران به سمت استفاده از این گیربکس رفته ‌اند ، باید گفت که گیربکس اتوماتیک با سرعت بیشتری عمل می ‌کند . Z370 نیسمو در مدت 9.4 ثانیه به سرعت 96.6 کیلومتر بر ساعت می ‌رسد و مسیر یک ‌چهارم مایل را در 13.6 ثانیه با سرعت نهایی 170.59 کیلومتر بر ساعت طی می‌ کند ؛ آماری که به ترتیب 0.3 و 0.1 ثانیه نسبت به Z370  نیسمو با گیربکس دستی سریع‌ تر است .

این در حالی است که مدل چند سال گذشته غیر نیسموی Z370  اتوماتیک ، سرعت 96.6 کیلومتر بر ساعت را در 4.6 ثانیه ثبت می ‌کرد و زمان یک‌ چهارم مایل آن نیز 13.1 ثانیه با سرعت نهایی 173.8 کیلومتر بر ساعت بود . همچنین مدل‌ های نیسموی با گیربکس دستی نیز نتوانسته ‌اند در شتاب ‌گیری از پس مدل ‌های همتای غیر نیسموی خود برآیند . سریع ‌ترین مدل گیربکس دستی Z در 4.8 ثانیه به سرعت 96.6 کیلومتر بر ساعت می ‌رسد که 0.3 ثانیه از نیسمو ها جلوتر است . مدل‌ های نیسمو وزن بیشتری نیز دارند . به عنوان مثال ، خودروی تست شده نیسمو اتوماتیک در اینجا با وزن 1566 کیلوگرم ، حدود 38 کیلوگرم سنگین ‌تر است .

نیسان Z370

مشخصات نیسان Z370  نیسمو :

1- نوع خودرو : موتور جلو ، دیفرانسیل عقب ، 2 سرنشین ، 2 در هاچ‌بک .

2- قیمت مدل تست : 47740 دلار ( قیمت مدل پایه : 44115 دلار . )

3- نوع موتور: DOHC  24 سوپاپ  V6، بدنه و رویه آلومینیومی ، انژکتور سوخت مستقیم .

4- گنجایش : 3696 سی‌ سی .

5- قدرت : 350 اسب بخار در 7400 دور در دقیقه .

6- گشتاور : 374.2 نیوتن ‌متر در 5200 دور در دقیقه .

7- گیربکس : 7 سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی .

– ابعاد :

1- فاصله محوری : 2.55 متر .

2- طول ماشین : 4.331 متر .

3- عرض : 1.896 متر .

4- ارتفاع : 1.316 متر .

5- وزن کلی : 1566 کیلوگرم .

– تست ‌های سرعت :

1- صفر تا 96.6 کیلومتر بر ساعت : 4.9 ثانیه .

2- صفر تا 160.9 کیلومتر بر ساعت : 12 ثانیه .

3- صفر تا 3.225 کیلومتر بر ساعت : 5.28 ثانیه .

4- استارت در حال حرکت بین 8 تا 96.6 کیلومتر بر ساعت : 2.5 ثانیه .

5- عبور از یک ‌چهارم مایل : 13.6 ثانیه با سرعت نهایی 170.59 کیلو متر بر ساعت .

6- سرعت نهایی ( تخمین در تست ) : 249.45 کیلو متر بر ساعت .

7- مسافت ترمز از سرعت 112.6 کیلومتر بر ساعت : 47.549 متر .

8- چسبندگی در پیچ به قطر 300 فوت : 92G

– مصرف سوخت :

تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا : 12.4 لیتر در شهر  و 9.05  لیتر در بزرگراه در هر 100 کیلومتر .

مصرف سوخت در تست : 13.8 لیتر در هر 100 کیلومتر.

 

منبع : magcars.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا