کامپیوتر و سخت افزار

خلق سیستم کامپیوتر به دست بشریت و مراحل پیشرفت آن

Rate this post

تاریخچه رایانه ها جدول زمانی است که نشان می دهد رایانه ها چگونه از ابتدا تا به امروز تکامل یافته اند. کامپیوتر وسیله ای است که امروزه قابلیت جستجو در اینترنت، انجام بازی و … را دارد. این شما هستید و تاریخچه دقیق رایانه ها.

پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با  مجله  تکنولوژی  نیوان تک همراه باشید.

تاریخچه کامپیوترها از 1800 تا 1900

 

1801: اولین قدم در تاریخ کامپیوتر توسط ژوزف ماری ژاکارد در فرانسه برداشته شد. او یک ماشین ساده ساخت که به طور خودکار فرآیند دوخت را با استفاده از یک کارت پانچ انجام می داد. کامپیوترهای اولیه از کارت های پانچ مانند این دستگاه استفاده می کردند.

 

 

1822: چارلز بابیج، ریاضیدان انگلیسی، از یک موتور بخار برای محاسبه جداول اعداد استفاده کرد. در تاریخ کامپیوتر، این پروژه با بودجه دولت بریتانیا به عنوان یک پروژه شکست خورده شناخته می شود.

 

چارلز بابیج، ریاضیدان معروف، کامپیوتری به نام موتور تحلیلی در دوران ویکتوریا طراحی کرد.

 

1890: هرمان هولریث یک سیستم کارت پانچ برای شمارش سرشماری 1880 ایالات متحده طراحی کرد. طراحی و ساخت این دستگاه تنها 3 سال طول می کشد. دولت آمریکا با استفاده از این دستگاه در سرشماری آن سال 50 میلیون دلار صرفه جویی کرد. پس از آن شرکتی را تأسیس کرد که بعداً به IBM تبدیل شد. هرمان یکی از مهم ترین قدم ها را در تاریخ کامپیوتر برداشت.

 

 

 

 

تاریخچه کامپیوترها از 1900 تا 2000

 

1936: آلن تورینگ ماشینی را اختراع کرد که می توانست هر چیزی را محاسبه کند. بعدها این ماشین را ماشین تورینگ نامیدند. با مروری بر تاریخچه رایانه ها متوجه می شویم که مفهوم اصلی رایانه جدید امروزی بر اساس ایده های او است.

 

1937: JV Atanasov، استاد فیزیک و ریاضیات در دانشگاه ایالتی آیووا در ایالات متحده، تلاش کرد اولین کامپیوتر را بدون استفاده از چرخ دنده، قرقره، تسمه یا شفت بسازد.

 

1939: بر اساس گزارش موزه بین المللی کامپیوتر، دیوید پاکارد و بیل هیولت هیولت پاکارد (HP) را در گاراژی در پالو آلتو، کالیفرنیا تأسیس کردند.

 

1941: آتاناسوف و شاگردش کلیفورد بری کامپیوتری را طراحی کردند که قادر به حل 29 معادله به طور همزمان بود. این اولین باری بود که یک کامپیوتر توانست اطلاعات را در حافظه خود ذخیره کند.

 

 

1943-1944: دو استاد دانشگاه پنسیلوانیا، جان مک‌کلی و جی. Persper Eckert، یک ماشین حساب عددی الکترونیکی را توسعه داد. این اختراع پدربزرگ کامپیوتر دیجیتال با ابعاد 20 در 40 فوت و متشکل از 18000 لوله خلاء است.

 

1946: ماچلی و پرزر از دانشگاه پنسیلوانیا بیرون آمدند و از اداره سرشماری ایالات متحده بودجه دریافت کردند تا اولین رایانه تجاری را برای استفاده در برنامه های تجاری (تجاری) و دولتی بسازند.

همچنین بخوانید:  کیس گیمینگ؛ هر آنچه باید در مورد آن بدانید

 

1947: ویلیام شوکی، جان برتون و والتر براتون از آزمایشگاه‌های بل، ترانزیستور را اختراع کردند. آنها کشف کردند که چگونه کلیدهای الکتریکی را با مواد جامد بدون نیاز به خلاء بسازند.

 

 

1953: گریس هاپر اولین زبان کامپیوتری را در تاریخ کامپیوتر توسعه داد که در نهایت COBOL نام گرفت. توماس جانسون واتسون جونیور، پسر مدیر عامل IBM، کامپیوتر IBM 701 EDPM را برای کمک به سازمان ملل در طول جنگ کره جنوبی ساخت.

 

1954: به گفته دانشگاه میشیگان، زبان برنامه نویسی فرترن (FORTRAN) که مخفف Formula Translation است، توسط تیمی از برنامه نویسان IBM به رهبری جان بکوس توسعه یافت.

 

1958: جک کیلبی و رابرت نویتز یک مدار مجتمع به نام تراشه کامپیوتری را معرفی کردند. کیلبی در سال 2000 جایزه نوبل فیزیک را برای این کار دریافت کرد.

 

 

1964: داگلاس انگلبارت اولین کامپیوتر مدرن را با ماوس و رابط کاربری گرافیکی (GUI) به نمایش گذاشت. این تبدیل کامپیوتر را از یک ماشین تخصصی که فقط توسط دانشمندان و ریاضیدانان استفاده می شود به یک دستگاه برای استفاده عمومی نشان می دهد.

 

1969: گروهی از برنامه نویسان آزمایشگاه بل، یونیکس را ایجاد کردند. یونیکس یک سیستم عامل است که مشکلات سازگاری را حل می کند. یونیکس به زبان برنامه نویسی C نوشته شده است. یونیکس یک سیستم عامل قابل حمل همه کاره بود و به سیستم عامل منتخب در میان رایانه های شرکت های بزرگ و سازمان های دولتی تبدیل شد. به دلیل ماهیت کند سیستم یونیکس، این سیستم عامل هرگز به کاربران خانگی راه پیدا نکرد.

 

1970: اینتل تازه تاسیس، اینتل 1103 را معرفی کرد، اولین حافظه دسترسی پویا (DRAM).

 

1971: آلن شوگارت تیمی از مهندسان IBM را رهبری کرد که توانستند فلاپی دیسک را تولید کنند. فلاپی دیسک ها می توانند داده ها را بین رایانه ها به اشتراک بگذارند.

 

1973: رابرت متکالف عضو یک گروه تحقیقاتی بود که برای زیراکس کار می کرد و اترنت را برای اتصال چندین کامپیوتر و سایر سخت افزارها به یکدیگر توسعه داد.

 

1977-1974: چندین کامپیوتر شخصی از جمله Scelby و Mark-8 Altair، IBM 5100، TRS-80 RadioShock، معروف به “Trash 80” و Commodore PET معرفی شدند.

 

1975: در شماره ژانویه مجله Popular Electronics، Altair 8080 به عنوان اولین کیت کامپیوتر کوچک برای رقابت با مدل های تجاری توصیف شد. دو استاد دانشگاه، پل آلن و بیل گیتس، نرم افزار نوشتن برای Altair را با استفاده از زبان جدید بیسیک پیشنهاد کردند. دو دوست دوران کودکی شرکت نرم افزاری خود به نام مایکروسافت را در 4 آوریل تأسیس کردند.

 

1976: بر اساس گزارش دانشگاه استنفورد، استیو جابز و استیو وزنیاک Apple Computers را در 1 آوریل سال جاری راه اندازی کردند و Apple ONE، اولین کامپیوتر تک برد را معرفی کردند.

 

1977: اولین نسخه از تنها 3000 دستگاه TRS-80 RadioShack خیلی سریع به فروش رفت. در این مورد، برای اولین بار، هر کسی می تواند برنامه بنویسد و کامپیوتر را به هر چیزی که می خواهد تبدیل کند.

همچنین بخوانید:  روش بوت کردن کامپیوتر برای نصب ویندوز چگونه است

 

 

 

TRS-80، در سال 1977 معرفی شد

 

1977: استخدام توسط اپل و وزنیاک اپل II را در اولین نمایشگاه کامپیوتر ساحل غربی به نمایش گذاشت. این رایانه دارای گرافیک رنگی بود و دیسکی برای ذخیره اطلاعات داشت.

 

1978: حسابداران از معرفی VisiCalc، اولین برنامه صفحه گسترده کامپیوتری خوشحال شدند.

 

1979: پردازش کلمه با انتشار WordStar توسط Micropro International به واقعیت تبدیل شد. راب بارنابی در ایمیل خود به مایک پتری در سال 2000 گفت: پردازش کلمه یک تغییر اساسی برای افزودن مرزها و پنهان کردن کلمات بود. تغییرات اضافی شامل حذف حالت فرمان و افزودن قابلیت چاپ بود. راب بارنابی در ایمیل خود اشاره کرد که من مغز فنی بودم و نحوه انجام آن را فهمیدم و آن را مستند کردم.

 

1981: اولین کامپیوتر شخصی IBM به نام Acorn معرفی شد. این کامپیوتر از سیستم عامل Microsoft MS-DOS استفاده می کرد. این کامپیوتر دارای یک تراشه اینتل، دو فلاپی دیسک و یک مانیتور رنگی بود. Seras، Roebuck و Land Computer دستگاه ها را می فروشند. این اولین بار است که یک توزیع کننده خارجی کامپیوتر می فروشد. او همچنین اصطلاح PC را رایج کرد.

 

 

 

اولین کامپیوتر شخصی IBM در 12 آگوست 1981 معرفی شد

 

1983: Apple Lisa اولین کامپیوتر شخصی با رابط کاربری گرافیکی بود. این رایانه دارای منوها و نمادهای کشویی بود. این پروژه با شکست مواجه می شود و در نهایت به مکینتاش تبدیل می شود. . اولین کامپیوتر قابل حمل تاشو Gavilan SC نام داشت و اولین کامپیوتری بود که به عنوان “لپ تاپ” فروخته شد.

 

1985: طبق دایره المعارف بریتانیکا، مایکروسافت در این سال ویندوز را معرفی کرد. این سیستم عامل پاسخ مایکروسافت به رابط کاربری گرافیکی اپل بود. Commodore محصول آمیگا 1000 را معرفی کرد که قابلیت صوتی و تصویری پیشرفته ای داشت.

 

1985: اولین دامنه دات کام در 15 مارس سال ها قبل از جهانی شدن صنعت اینترنت ثبت شد. Simbolics Computer یک سازنده کامپیوتر کوچک در ماساچوست بود که دامنه Simbolics.com را ثبت کرد. پس از آن در مدت 2 سال تنها 100 دامنه دات کام ثبت شد.

 

1986: Compak دسکتاپ 386 را منتشر کرد. معماری 32 بیتی آن سرعت بهتری را برای رقابت با مین‌فریم‌ها فراهم می‌کرد.

 

1990: تیم برنرز لی، محقق آزمایشگاه فیزیک انرژی بالا سرن مستقر در ژنو، زبان نشانه گذاری فرامتن (HTML) را توسعه داد و وب جهانی (اینترنت) را ایجاد کرد.

 

1993: ریزپردازنده‌های پنتیوم قابلیت‌های گرافیکی و صدا را به رایانه‌های شخصی اضافه کردند.

 

1994: رایانه های شخصی با بازی هایی مانند (Command and Conquer, Alone in the Dark 2, Theme Park, Magic Carpet, Descent و Little Big Adventure) تبدیل به دستگاه های بازی شدند.

 

1996: سرگئی برین و لری پیج موتور جستجوی گوگل را در دانشگاه استنفورد توسعه دادند.

 

1997: مایکروسافت 150 میلیون دلار در اپل که در آن زمان در حال مبارزه بود سرمایه گذاری کرد و به شکایت مایکروسافت علیه اپل پایان داد. در این دادگاه، استدلال شد که مایکروسافت از “ظاهر و احساس” سیستم عامل خود کپی کرده است.

همچنین بخوانید:  چگونه مشکل سخت افزاری کامپیوتر را بفهمیم

 

1999: اصطلاح Wi-Fi به بخشی از زبان رایانه در تاریخچه رایانه تبدیل شد و کاربران به صورت بی سیم به اینترنت متصل می شوند.

 

تاریخچه کامپیوترها از سال 2000 تا به امروز

 

2001: اپل سیستم عامل Mac OS X را معرفی کرد که دارای ساختار حافظه امن و چند وظیفه ای فعال است. مایکروسافت ویندوز XP را منتشر می کند که رابط کاربری گرافیکی قابل توجه تری نسبت به قبل دارد، زیرا دوباره طراحی شده است.

 

2003: اولین پردازنده 64 بیتی AMD’s Athlon 64 منتشر شد.

 

2004: موزیلا فایرفاکس 1.0 مرورگرهای دیگری مانند اینترنت اکسپلورر مایکروسافت را که در آن زمان مرورگر اینترنت غالب بود به چالش کشید. فیس بوک یک شبکه اجتماعی راه اندازی کرد.

 

2005: یوتیوب، یک سرویس اشتراک ویدئو، تأسیس شد. گوگل سیستم عامل اندروید (سیستم عامل موبایل مبتنی بر لینوکس) را خریداری می کند.

 

2006: اپل مک بوک پرو، اولین کامپیوتر موبایل دو هسته ای اینتل، و همچنین آی مک مبتنی بر اینتل را معرفی کرد. کنسول بازی Nintendo Wii به بازار می آید.

 

2007: آیفون ویژگی های محاسباتی بیشتری را به گوشی های هوشمند می آورد.

 

2009: مایکروسافت ویندوز 7 را معرفی کرد که شامل قابلیت پین کردن برنامه ها به نوار وظیفه، بهبود تشخیص لمس و دست خط و سایر ویژگی ها بود.

 

2010: اپل آی‌پد را معرفی کرد که نحوه نگاه مصرف‌کنندگان به رسانه‌ها را تغییر داد.

 

2011: گوگل کروم بوک را منتشر کرد، لپ تاپی که سیستم عامل گوگل کروم را اجرا می کند.

 

2012: فیس بوک در 4 اکتبر 2012 به یک میلیارد کاربر رسید.

 

2015: اپل، اپل واچ و مایکروسافت ویندوز 10 را معرفی کردند.

 

2016: اولین کامپیوتر کوانتومی قابل برنامه ریزی مجدد تولید شد. در حال حاضر، هیچ پلت فرم محاسباتی کوانتومی که توانایی برنامه ریزی الگوریتم های جدید را در سیستم خود داشته باشد، وجود ندارد. نویسنده اصلی این مطالعه، شانتانو دبنات، فیزیکدان کوانتومی و مهندس نوری در دانشگاه مریلند، کالج پارک، می‌گوید: «تا کنون، هیچ پلت‌فرم محاسباتی کوانتومی که توانایی برنامه‌ریزی الگوریتم‌های جدید را در سیستم داشته باشد، وجود ندارد. آنها معمولا برای حمله به یک الگوریتم خاص طراحی شده اند.

 

2017: آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (دارپا) یک برنامه جدید “انفورماتیک هسته ای” را توسعه داد. آنها می خواهند از مولکول ها به عنوان رایانه استفاده کنند. آن فیشر، مدیر برنامه دفتر علوم دفاعی دارپا، گفت: «مواد شیمیایی خواص زیادی دارند. ما می توانیم از این ویژگی ها برای ذخیره سازی و پردازش سریع و مقیاس پذیر داده ها استفاده کنیم. میلیون ها مولکول وجود دارد و هر مولکول دارای ساختار اتمی سه بعدی است. همچنین، مولکول ها دارای متغیرهایی مانند شکل، اندازه یا رنگ هستند. این غنا فضای طراحی گسترده ای را برای کشف روش های جدید و چندگانه برای رمزگذاری و پردازش فراهم می کند. داده های بالای 0 و 1 یک معماری دیجیتال مبتنی بر منطق فعلی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا