خودرو

خودروی دانک Donk به چه نوع خودروهایی گفته می‌شود؟

Rate this post

احتمالاً عبارت خودروی دانک به گوش شما خورده است اما منظور از این نوع خودروها چیست؟ در این نوشتار می‌خواهیم شما را با این‌گونه خودروها آشنا کنیم. دنیای خودروهای سفارشی وسیع و پیچیده است مخصوصاً اگر از بیرون قضیه به این موضوع نگاه کنید. هر گوشه از فرهنگ خودرویی کشورهای مختلف واژه‌شناسی خاص خودش را دارد و روی نوع متفاوتی از یک خودرو یا تیونینگ تمرکز می‌کند.

پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با  مجله  تکنولوژی و علم و دانش  نیوان تک همراه باشید.

به گزارش نیوان تک و به نقل از اتوبلاگ، اگر به خودروهای با ارتفاع زیاد از سطح زمین که بدنه‌های بزرگی دارند و از رینگ‌های کاملاً بزرگ استفاده کرده‌اند نگاه کنید در واقع خودروی دانک Donk را می‌بینید. این خودروهای کاملاً سفارشی شده اخیراً جذابیت‌های زیادی پیدا کرده‌اند و می‌توانیم آن‌ها را در سریال‌ها، شبکه‌های اجتماعی محبوب و مسابقات خودرویی ببینیم.

اما چرا این خودروها را دانک می‌نامند؟ احتمالاً می‌دانید که عبارت دانک به خودروی قدبلندی که از رینگ‌های بزرگ استفاده می‌کند اطلاق می‌شود اما ریشه این عبارت به شورولت کاپریس و ایمپالا سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ بازمی‌گردد و به نظر می‌رسد در دهه ۹۰ میلادی استفاده از این واژه دانک همه‌گیر شد. هیچ‌کسی مطمئن نیست که عبارت دانک از کجا آمده است. آیا نشان ایمپالا را با الاغ (Donkey) اشتباه گرفته‌اند؟ آیا دلیل استفاده از واژه دانک به این خاطر است که بخش جلوی خودروها بالا رفته و به گونه‌ای شبیه جفتک انداختن الاغ شده است؟ یا اینکه این عبارت اصطلاحی عامیانه برای بخش خاصی از بدن افراد بوده است؟ جواب این سؤال مشخص نیست.

ماشین بازها گاهی اوقات به خودروهای شورولت غیر فول سایز اشاره می‌کنند که تغییراتی مشابه خودروهای دانک دارند و از آن‌ها به عنوان‌های رایدرز نام می‌برند. در خودروی دانک مالک بجای اینکه ارتفاع آن را پایین بیاورد با استفاده از جک‌های هیدرولیکی ارتفاع آن را بالا می‌برد. یک خودروی دانک تأکید ویژه‌ای روی رینگ‌های بزرگ همچون نمونه‌های ۳۰ اینچی دارد و همین موضوع ایجاد تغییرات وسیع را الزامی می‌کند. سیستم تعلیق، قطعات بدنه و گاهی اوقات پیشرانه و گیربکس باید اصلاح شوند تا این رینگ‌ها بتوانند زیر خودرو جای گیرند. برخی افراد ارتفاع بخش جلو و عقب خودروهای خود را به‌صورت مساوی بالا می‌برند اما گاهی اوقات نیز ارتفاع بخش جلوی خودرو بالاتر از بخش عقب است. در کشور ما به تازگی مد شده ارتفاع بخش عقب را بالاتر می‌برند تا حالت شوتی به خود بگیرد!

این روزها خودروی دانک به هر نوع محصولی از جمله اولدزموبیل کاتلاس، فورد کراون ویکتوریا، کادیلاک اسکالید، شورولت تاهو و… اطلاق می‌گردد. آیا خودروی دانک سرعت بالایی دارد؟ اگر به این نوع خودروها نگاه کنید و بگویید آن‌ها را به سختی می‌توان راند احتمالاً در برخی موارد حق ‌دارید اما گزینه‌های زیادی هم وجود دارند که این‌طور نیستند. در برخی شهرهای آمریکا مسابقات پرطرفداری بین خودروهای دانک برگزار می‌شود و در این مسابقات خودروهای قدرتمندی حضور دارند. اگرچه همه خودروهای دانک برای سرعت ساخته نمی‌شوند اما برخی از آن‌ها روی درگ تمرکز دارند.

منبع : www.pedal.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا