ارز دیجیتال

راهنمای استیکینگ ارزهای دیجیتال

Rate this post

راه‌های زیادی برای کسب درآمد از بازار رمزارزها وجود دارد، یکی از این راه‌ها کسب درآمد از طریق سپرده‌ گذاری یا استیکینگ ارز دیجیتال می‌باشد؛ اگر سال ۲۰۲۰ را سال فایننس غیرمتمرکز (DeFi) نام‌گذاری کنیم، نباید نقش کلیدی رمزارزها را در رشد این دارایی‌ های جدید دیجیتال نادیده بگیریم. از آنجا که تعداد ماینرها در بلاکچین‌های مبتنی بر اثبات کار (PoW) در حال کم شدن هستند، این صنعت شاهد افزایش مداوم تعداد کاربرانی بوده که برای بدست آوردن سود ثابت به بهره‌مندی از استیکینگ (سپرده‌ گذاری) روی آورده اند. (بازار پیشِ رو بیت‌کوین از این امر مستثنی است)

پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با  مجله  تکنولوژی و علم و دانش  نیوان تک همراه باشید.

در واقع، بیش از یک میلیارد دلار رمزارز در پلتفرم مبادلاتی Kraken انباشته شده است. صرافی Binance و سایر صرافی‌های مطرح نیز مقادیر زیادی دارایی دیجیتال در اختیار دارند؛ در همین حال، کل دارایی‌های انباشته شده در پلتفرم‌های DeFi در ژانویه ۲۰۲۱ به رقم ۲۱ تا ۲۳ میلیارد دلار رسیده که این گواهی برای افزایش تقاضا برای استیکینگ است.

استیکینگ رمزارزها چیست؟

استیکینگ ارز دیجیتال فعالیتی است که در آن کاربر به‌ منظور مشارکت در عملیات بلاکچین مبتنی بر اثبات سهام (PoS)، سرمایه خود را در یک کیف‌ پول رمزارزی بلاک می‌کند؛ این شبیه استخراج رمزارزهاست به این معنا که فرد به یک شبکه کمک می‌کند تا ضمن ارایه پاداش به کاربران، به اجماع برسد.

 

در استیکینگ ارز دیجیتال، اعتبارسنجی تراکنش‌ها براساس تعداد کوین‌های بلاک شده داخل کیف‌ پول انجام می‌شود؛ با این حال، مانند استخراج در یک پلتفرم PoW، سپرده‌گذاران برای یافتن بلاک جدید یا افزودن تراکنش به بلاک چین، پاداش دریافت می‌کنند. علاوه بر تشویق‌ها، پلتفرم‌های بلاکچین PoS مقیاس‌ پذیر بوده و سرعت تراکنش بالایی دارند.

چه کوین‌هایی را می‌توان سپرده‌گذاری کرد؟

به لطف محبوبیت روزافزون استیکینگ، گزینه‌های زیادی برای کاربرانی که مایلند با دارایی‌های رمزارزی خود درآمدی منفعل کسب کنند وجود دارد. ما به طور خلاصه برخی از بهترین رمزارزهایی که در حال حاضر پاداش استیکینگ زیادی را ارائه می‌دهند معرفی می‌کنیم.

اتریوم ۲.۰

یکی از پر سر و صدا ترین گزینه‌های استیکینگ، اتریوم ۲.۰ است؛ زیرا این شبکه دومین پلتفرم محبوب رمزارزی تا به امروز بوده و شما با سرمایه‌گذاری در اتریوم (ETH) می‌توانید با بدل شدن به یک اعتبارسنج، به شکوفایی سیستم کمک کنید.

به منظور مشارکت در اتریوم ۲.۰، می‌بایست حداقل ۳۲ اتر و همچنین کلاینت اصلی شبکه اتریوم را داشته باشید؛ مطمئنا اگر رشد انفجاری صنعت DeFi در سال ۲۰۲۰ را دنبال کرده باشید، عمده رشد آن را به پاداش‌های خیره‌کننده پروتکل‌های فارمینگ بهره (که توکن‌های ERC20 را به سرمایه گذاران ارائه می‌دهد) نسبت می‌دهید.

 

اتریوم ۲.۰ با بهرمندی از تکنولوژی های جدید مثل شاردینگ، بسیاری از مشکلات نسخه قبلی را برطرف خواهد کرد. از این قبیل مشکلات می‌توان به سرعت پایین تراکنشات و کارمزد بالا شبکه اشاره کرد. طبق وعده توسعه دهندگان ارشد اتریوم، مقیاس پذیری نسخه جدید بیشتر از اتریوم ۱.۰ خواهد بود. توجه داشته باشید که اتریوم ۲، ادامه دهنده نسخه پیشین است و فورک اتریوم ۱ نیست.

همچنین بخوانید:  شت‌ کوین چیست؟ (Shitcoin)

تزوس (Tezos)

رمزارز تزوس در ژوئن ۲۰۱۸ میلادی متولد شد و با ایجاد طوفانی بزرگ با بیش از ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری اولیه، بزرگترین عرضه اولیه کوین (ICO) را رقم زد. تزوس از یک نسخه PoS به نام اثبات سهام استیجاری (LPoS) بهره می‌برد؛ توکن بومی تزوس، XTZ نامیده می‌شود و فرآیند استیکینگ آن، «بیکینگ» نام دارد؛ پاداش بیکرها با استفاده از کوین بومی پرداخت می‌شود.

 

علاوه بر این، بیکرهای مخرب، با مصادره سهام خود جریمه می‌شوند. هر کاربر برای تبدیل شدن به یک بیکر در تزوس، می‌بایست ۸۰۰۰ کوین XTZ را بلاک و یک فول نود را اجرا کند. خوشبختانه خدمات شخص ثالث به هولدرهای کوچک اجازه می‌دهد مقادیر کم XTZ را نمایندگی کرده و پاداش آن را تقسیم کنند. بهره سالانه استیکینگ XTZ، پنج تا شش درصد است.

الگورند (ALGO)

هدف اصلی الگورند این است که پرداخت‌های برون‌مرزی را با هزینه‌ای اندک انجام دهد. از آنجا که الگوراند یک پروتکل PoS است، این شبکه به منظور تامین امنیت و پردازش تراکنش‌های خود به سپرده‌گذاران نیاز دارد. الگوراند برخلاف تزوس، از مکانیزم اجماع اثبات سهام خالص (PPoS) استفاده می‌کند؛ با این حال، این شبکه کماکان برای اجرای فول نود به سپرده‌گذاران نیاز دارد.

 

علاوه بر این، اشخاص ثالثی وجود دارند که نمایندگی ALGO را انجام می‌دهند. پاداش استیکینگ در این شبکه‌ها سالانه بین پنج تا ده درصد است، توجه داشته باشید که پاداش‌ها تحت تأثیر پلتفرم مورد استفاده هستند؛ به عنوان مثال، افرادی که از Binance Staking استفاده می‌کنند از سود سالانه ۸٪ برخوردار می‌شوند.

آیکوین (ICX)

پروژه بلاک چین کره‌ای موسوم به آیکون، پلتفرم دیگری را ارائه می‌دهد که امکان سپرده‌گذاری را برای کاربران فراهم می‌کند. با این حال، آیکون بر خلاف الگوراند و تزوس از الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) استفاده می‌کند. با استفاده از این مدل، تعداد منتخبی از کاربران، بلاک‌های جدیدی پیدا و تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و سایرین، کوین‌های خود را به این نهادها اعطا می‌کنند؛ آیکون یک توکن بومی به نام ICX دارد. پاداش استیکینگ سالانه در آیکون بین ۶ تا ۳۶ درصد است.

کجا می‌توانیم استیکینگ کنیم؟

صرافی‌ های رمز ارز

صرافی‌ها به لطف تعداد زیاد کاربران در پلتفرم‌های خود، به طور طبیعی وارد استیکینگ شده‌اند؛ با استیکینگ، معامله‌گران می‌توانند جریان درآمد خود را متنوع کرده و از دارایی خود در صرافی ها کسب درآمد کنند. صرافی‌های برجسته که از استیکینگ پشتیبانی می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

صرافی Binance

بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات است؛ بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران وقتی به استیکینگ توسط پلتفرم‌های معاملاتی فکر می‌کنند، در صدر لیست آنها نام بایننس به چشم می‌خورد. در همین راستا، سرویس Binance staking برای اتریوم ۲.۰ در دسامبر سال ۲۰۲۰ فعال شد؛ علاوه بر این، بایننس از DeFi staking که رمزارزهایی مانند DAI، تتر (USDT)، Binance USD (BUSD) ،BTC و Binance Coin (BNB) را در خود جای می‌دهد، پشتیبانی می‌کند.

صرافی Coinbase

صرافی Coinbase از دیگر صرافی‌های رمزارزی پیشرو است که در آن می‌توانید سپرده‌گذاری مجموعه‌ای رمزارزها را انجام دهید. به غیر استیکینگ اتریوم ۲.۰، کوین‌ های دیگری در Coinbase از جمله ALGO و XTZ جهت سپرده‌گذاری وجود دارند.

کیف پول سرد/خصوصی

به این شکل از استیکینگ، «استیکینگ سرد» گفته می‌شود؛ با این حال، یک فروشنده باید کوین‌های خود را در همان آدرس نگه دارد زیرا انتقال آنها باعث نقض استیکینگ و از دست دادن پاداش وی می‌شود.

بهترین کیف‌ پول‌های استیکینگ آفلاین

کیف پول لجر Ledger

لجر، رهبر صنعت کیف‌ پول‌های سرد است. مزیت کیف پول‌های سخت‌ افزاری این است که شما همزمان با اینکه کنترل کاملی بر کوین‌ های خود دارید، استیکینگ را هم انجام می‌دهید. لجر علاوه بر امنیت، به کاربران خود اجازه می‌دهد تا حداکثر هفت کوین مختلف را در اختیار داشته باشند. برخی از کوین‌های پشتیبانی شده برای استیکینگ در لجر Tron ،ATOM و ALGO هستند.

همچنین بخوانید:  ترید در بازار گاوی و خرسی ارزهای دیجیتال چه تفاوتی دارد؟

کیف پول Trust Wallet

تراست والت یک کیف‌ پول خصوصی است که توسط صرافی بایننس پشتیبانی می‌شود؛ این کیف‌پول به کاربران امکان کسب درآمد با سپرده‌گذاری در XTZ ،ATOM ،VeChain (VET)، TRX ،IoTeX (IOTX) ،ALGO ،TomoChain (TOMO) و Callisto (CLO) را می‌دهد.

 

کیف پول CoolWallet S

کول والت اس، اولین کیف‌پول سخت‌افزاری همراه با بلوتوث است که از طریق قابلیت X-Savings خود، سپرده‌گذاری در استیبل‌کوین تتر (USDT) را ارائه می‌دهد.

کیف پول ترزور

کیف پول Trezor، قدیمی‌ترین کیف‌پول سخت‌افزاری جهان است که استیکینگ برخی دارایی‌ها مانند Tezos را از طریق اپلیکیشن شخص ثالث Exodus wallet ارایه می‌دهد.

پلتفرم‌های Staking-as-a-Service

برخلاف صرافی‌های رمزارزی و کیف‌ پول‌ هایی که به عنوان یک راهکار معاملاتی و حضانتی با استقبال مواجه شده‌اند، پلتفرم‌های staking-as-a service، تنها به استیکینگ اختصاص دارند؛ با این حال، این پلتفرم‌ها درصدی از پاداش کسب شده را برای پوشش هزینه‌های خود دریافت می‌کنند. استیکینگ در این پلتفرم‌ها به عنوان Staking soft نیز شناخته می‌شود.

  • Stake Capital:  از شبکه‌های Loom Network (LOOM)،KAVA ، XTZ، Aion (AION)، Livepeer (LPT) و Cosmos (ATOM) پشتیبانی می‌کند.
  • MyCointainer: کاربران MyCointainer هنگام استیکینگ دارایی‌های دیجیتال خود، از بین گزینه‌های Power Max ، Power Plus و Basic که سه سطح استیینگ را به تصویر می‌کشد، یکی را انتخاب می‌کنند.

به عنوان مثال؛ کاربران Basic کمتر از ۱ دلار و کاربران Power Max بیش از ۱۰ دلار در ماه پرداخت می‌کنند، این پلتفرم سپرده‌گذاری بیش از ۵۰ رمزارز را با پشتیبانی استیکینگ درون‌زنجیره‌ای در خود جای داده است.

روش دیفای کردن(DeFi) در سپرده گذاری

 

میکر (MKR)

این پلتفرم به کاربران امکان دریافت وام‌های استیبل‌کوین، دربرابر دارایی‌های ناپایدار مانند بیت‌کوین را می‌دهد. محبوبیت میکر باعث شده که یکی از پروتکل‌های برجسته فایننس غیرمتمرکز در بلاکچین اتریوم لقب گیرد. قابل ذکر است که DAI استیبلکوین اصلی این شبکه است. بنابراین سپرده‌گذاران، مبلغی را که به وام گیرندگان اعطا می‌شود را سپرده‌گذاری کرده و از سود دریافتی وام‌ها، پاداش می‌گیرند.

Synthetix(SNX)

سینتتیکس یک واحد پول بومی به نام SNX دارد. همانطور که از نام این پلتفرم پیداست، در صدور دارایی‌های مصنوعی که معمولاً با نام Synths شناخته می‌شود، استفاده می‌شود.Synths ، دارایی‌هایی مجازی هستند که برای نمایش دارایی‌های فیزیکی واقعی مانند سهام، رمزارز و فیات استفاده می‌شود.

Yearn Finance (YFI)

این پروتکل در فوریه ۲۰۲۰ میلادی به عنوان یک تجمیع‌گر DeFi به وجود آمد. بنابراین، به جای تسهیل در اعطا و دریافت وام، وجوه سپرده‌گذاری شده را در پلتفرم‌هایی با بازدهی بالا و ریسک پایین توزیع می‌کند.

Compound (COMP)

کامپاند کاربران را قادر می‌سازد تا توسط برخی رمزارزها مانند ETH، USD Coin، Basic Attention Token (BAT) و DAI وام دریافت کنند. این پلتفرم از استخرهای اعطای وام با بهره استفاده می‌کند. این پروتکل به عنوان وثیقه از وام‌گیرندگان می‌خواهد تا مقداری از کوین‌های تحت پشتیبانی را سپرده کنند.

چگونه بهترین پلتفرم استیکینگ ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

قبل از سپرده‌کردن کوین‌های خود، انتخاب پلتفرم استیکینگ هم به همان اندازه پاداش‌ها مهم است. شما با یک انتخاب اشتباه ممکن است پاداش و کوین‌های سپرده شده خود را از دست بدهید! در اینجا بهترین روش‌ها جهت انتخاب یک پلتفرم استیکینگ ارایه شده:

  1. وقتی نوبت به پلتفرم‌های جدید DeFi می‌رسد، هرگز به گفته‌های بنیان‌گذار یا تیم توسعه‌دهنده آنها اکتفا نکنید؛ خصوصاً اگر فرد غیرتکنولوژیکی هستید. به Reddit و Twitter رفته و ببینید دیگران درخصوص آن پروتکل چه می‌گویند.
  2. زیاد درگیر پاداش سالانه یا APY نشوید. بسیاری از فاکتورهای مهم از جمله شهرت و سابقه پلتفرم وجود دارد که می‌بایست در نظر گرفته شوند.
  3. تا آنجا که ممکن است، به جای سپردن دارایی رمزارزی خود به پلتفرم‌هایی نامعتبری که بازدهی استیکینگ بالایی را نوید می‌دهند، آنها را در پلتفرم‌های معتبری مانندMaker و Cool Wallet قرار دهید.
  4. برای بررسی اطلاعات یک پلتفرم مبتنی بر PoS، از تجزیه و تحلیل‌های معتبر مانند CoinMarketCap استفاده کنید؛ این مورد همچنین در پلتفرم‌های staking-as-a-service و سرویس‌های شخص ثالث استیکینگ نیز صدق می‌کند.
  5. قبل از استیکینگ، شرایط، ضوابط و قوانین حاکم بر روند کار را مطالعه کنید. این قوانین شامل مواردی نظیر اینکه آیا کیف‌پول باید تمام وقت به اینترنت وصل باشد و حداقل مقدار استیکینگ است.
همچنین بخوانید:  بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی کدام است؟

نحوه سپرده گذاری رمزارزها

روند استیکینگ ارزهای دیجیتال به آپشن‌های اختیاری شما بستگی دارد. به عنوان مثال، استیکینگ سرد با اعتبارسنجی مستقیم در یک پلتفرم PoS متفاوت است. علاوه بر این، استفاده از پلتفرم‌های staking-as-service، مسیر متفاوتی از استیکینگ مبتنی بر شخص ثالث یا مبتنی بر صرافی را دنبال می‌کند.

استیکینگ در صرافی‌ها

در اینجا ما به چگونگی سپرده‌گذاری دارایی رمزارزی با استفاده از صرافی‌ها خواهیم پرداخت. بیایید از بایننس و اتر به عنوان بستر و رمزارز انتخابی خود استفاده کنیم.

  • ابتدا باید یک اکانت Binance و مقداری اتر داشته باشید. خوشبختانه در صرافی‌ها امکان تبدیل سایر کوین‌ها به اتر را دارید.
  • پس از ورود به سیستم، به بخش Finance> Binance Earn> ETH 2.0 staking مراجعه کنید.
  • توجه داشته باشید که اتر سپرده شده حداکثر تا ۲۴ ماه بلاک می‌شود. Binance، اتر استیک شده را توکنیزه می‌کند و پاداش را به صورت BETH توزیع می‌کند.
  • گزینه «Stake Now» را بزنید و مقدار اتری را که می خواهید به استیکینگ اختصاص دهید مشخص کنید.
  • سپس روی گزینه «تأیید» کلیک کنید. در پنجره دوم قبل از اینکه مجددا روی گزینه «تأیید» کلیک کنید، شرایط و ضوابط را مرور کنید.

سپرده گذاری در کیف‌پول سخت‌افزاری

روند استیکینگ رمزارزها در یک کیف‌پول سخت‌افزاری مانند Ledger، از این قرار است:

  • اولین قدم نصب برنامه یک کوین (مثلاًALGO ) روی Ledger است.
  • در Ledger Live اکانت جدیدی ایجاد کنید و کوین‌هایی را که می‌خواهید سپرده کنید به Ledger Live منتقل کنید.
  • کار شما تمام شد!

اما این تمام ماجرا نیست! شما می‌توانید از کوین‌های ذخیره شده در کیف‌ پول Ledger خود استفاده کنید، اما رمزارزها را توسط سایر اپلیکیشن‌های کیف‌پول مدیریت کنید. استفاده از این فرمول مراحل مشابه مراحل بالا را دنبال می‌کند، اما پس از مرحله یک، می‌بایست گزینه ذخیره‌سازی شخص ثالث را انتخاب کنید؛ پس از آن، شما باید وجوه خود را به Ledger منتقل و شروع به استیکینگ کنید. توجه داشته باشید که یک کیف‌پول شخص ثالث رمزارزهای شما را مدیریت می‌کند.

 

آینده استیکینگ ارزهای دیجیتال

از مباحث بالا مشخص شد که استیکینگ ارز دیجیتال از منظر زیست‌ محیطی و شاید اقتصادی، نسبت به استخراج مبتنی بر PoW سالم‌تر است. از این رو توجهات زیادی را به خود جلب کرده و سهم خود در بازار رمزارزها را افزایش می‌دهد. با استقبال اتریوم از استیکینگ در دسامبر ۲۰۲۰، حرکت به سوی این حوزه قدرت بیشتری پیدا کرد.

به نظر می‌رسد با رونق گرفتن استیکینگ DeFi در ارزهای دیجیتال، محبوبیت سپرده‌گذاری‌های غیرمتمرکز و متمرکز، در سال ۲۰۲۱ در بالاترین سطح خود قرار داشته باشد؛ سرانجام، با توجه به پروتکل‌هایی که اخیرا ایجاد شده که به طور مشکوکی پاداش بالایی برای فارمینگ بهره ارایه می‌دهند، می‌بایست با استیکینگ DeFi با احتیاط برخورد کرد؛ همواره به یاد داشته باشیدکه سپرده‌گذاری رمزارزها با خطرات قابل‌توجهی همراه است؛ بنابراین انجام تحقیقات دقیق و سرمایه‌گذاری عاقلانه امری ضروری است.

 

سوالات متداول

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

به قفل کردن دارایی در کیف پول های دیجیتال منتخب به منظور سرمایه گذاری و مشارکت در توسعه بلاک چین،‌ استیکینگ ارز دیجیتال می‌گویند.

چه کیف پول هایی برای استیک کردن مناسب هستند؟

کیف پول تراست ولت و متامسک پرکاربردترین ولت ها برای اینکار محسوب میشوند.

 

منبع : arztoday.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا