قیمت و مشخصات فنی خودرو بوگاتی دیوو + ویژگی های خاص آن
قیمت و مشخصات فنی خودرو بوگاتی دیوو + ویژگی های خاص آن
ماشین بوگاتی دیوو ( Bugatti Divo ) ، اولین هایپرکار از خانواده ی بوگاتی می باشد . فولکس واگن تا پیش از سال 2018 در طول 20 سال گذشته که امتیاز شرکت بوگاتی را خریداری کرده بود ، تنها دو مدل ویروون و شیرون تولید می کرد . بوگاتی دیوو ، سومین مدل از ماشین های تولید شده توسط بوگاتی است . قیمت ماشین های بوگاتی از 2 میلیون دلار شروع می شوند و درنهایت بوگاتی لاویتور به قیمت 19 میلیون دلار به عنوان گران ترین خودرو جهان شناخته می شود .
پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با مجله تکنولوژی و علم و دانش نیوان تک همراه باشید.
شرکت بوگاتی طی مراسمی مجلل در جشنواره پبل بیچ کالیفرنیا 2018 از خودروی جدید خود رونمایی کرد . در کمال شگفتی بوگاتی علاوه بر مدل جدید شیرون ، خودرویی کاملاً متفاوت و با طراحی خاص به نام بوگاتی دیوو را نیز معرفی کرد . این رویداد به اندازه ای مهم بود که این جشنواره را تحت تأثیر قرارداد تا رونمایی لامبورگینی اونتادور SVJ و پورشه 911 گولد ، به حاشیه رانده شود . ابر خودروهای این برند فرانسوی تحت مالکیت فولکس واگن آلمان ، به دلایلی مثل وزن بالا ، ازنظر فرمان پذیری در پیچ های تند و رکورد زنی در پیست های مشهور دنیا ، با ضعف هایی روبرو بودند . بر اساس اعلام رسمی مهندسان بوگاتی ، دیوو با هدف بهبود فرمان پذیری ساخته شده است .
حضور بوگاتی دیوو در نمایشگاه ژنو 2019
نمایشگاه بین المللی ژنو 2019 در حالی برگزار شد که شرکت بوگاتی سه ماشین از تولیدات خود را در آن معرفی کرد . البته یکی از آن ها بوگاتی لاویتور ، گران ترین ماشین جهان بود . همان اتومبیلی که گفته می شود جزو جدید کلکسیون بوگاتی رونالدو است . دیوو یکی از سه ماشینی است که در این نمایشگاه معرفی شد . سومین تولید شرکت بوگاتی که در نمایشگاه ژنو معرفی شد ؛ بوگاتی شیرون اسپرت 110ANS است . در سالی که بوگاتی جشن صد و ده سالگی خود را برگزار کرد . سه ماشین فوق العاده به جهان عرضه کرده است .
مشخصات فنی ماشین بوگاتی دیوو
در پشت کابین طراحی شده ی ماشین بوگاتی دیوو ، یک موتور 8.0 لیتری 16 سیلندر با آرایش w قرار دارد که توسط چهار توربو شارژ quad turbo ) ) تقویت شده است و به توان 1500 اسب بخار بوگاتی دیوو کمک می کند . همچنین گیر بکس اتوماتیک هفت سرعته دو کلاچ ، دیوانه وار قدرت را به هر چهار چرخ منتقل می کند .
در کمال شگفتی شتاب صفر تا صد بوگاتی دیوو 2.5 ثانیه می باشد . در واقع ماشین بوگاتی دیوو تنها 2.5 ثانیه زمان لازم دارد تا سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برساند .
حداکثر سرعت این ماشین 380 کیلومتر بر ساعت می باشد که 25 واحد کمتر از بوگاتی شیرون است ؛ اما با این وجود بوگاتی دیوو 8 ثانیه سریع تر از شیرون پیست Dino ایتالیا را طی کرده است .
مشخصات ظاهری
مدیرعامل بوگاتی می گوید طراحی بدنه ی دیوو می بایست به گونه ای انجام شود که به عنوان یک بوگاتی قابل تشخیص باشد . این طرح باید شامل سه ویژگی اساسی بوگاتی باشد که عبارت اند از : خط ممتد مرکزی که از جلوی کاپوت شروع می شود و تا عقب ماشین ادامه دارد ، جلو پنجره ای مشبک نعلی شکل که آرم بوگاتی داخل آن قرار دارد و همچنین روی درب ها یک شیار هلالی ، C شکل قرار دارد . وی می گوید این سه عامل کلیدی هستند که تائید می کند که یک بوگاتی هست حتی اگر نماد بوگاتی مشخص نباشد . درواقع این ویژگی مشترک همه ی ماشین های بوگاتی است که گره ی قوی آن ها را به تاریخ و آتلانتیک 57 محکم تر می کند .
منحنی C شکل ، بخش عمده ای از نمای جانبی خودرو را در برگرفته است و اگرچه زمینه ای تاریخی در پس آن وجود دارد ، اما دلیل عمده ی استفاده از آن به جنبه های عملکردی خودرو برمی گردد . انشایت ( مدیر طراحان بوگاتی ) می گوید : این منحنی مثل یک حاشیه ی رؤیایی به نظر می رسد و می توانید آن را با امضای اتوره بوگاتی یا لوئیس شیرون یا حتی نشانه هایی از خودروی Type 41 شناسایی کنید ؛ اما کارکرد اصلی این منحنی در عملکرد خودرو نمایان می شود . او در ادامه توضیح می دهد که منحنی C درواقع دریچه ای بزرگ برای هوای ورودی است که پیشرانه ی عظیم W16 به آن نیاز دارد .
بدنه ی این ماشین از فیبر کربن خالص ساخته شده است . قسمت هایی از این خودرو به رنگ های نقره ای و آبی می باشد که این رنگ آبی به طور خاص برای بوگاتی دیوو ساخته شده است ؛ و همچنین آبی بوگاتی نام گذاری شده است .
چراغ های جلوی ماشین ، هلالی شکل و به صورت مورب همچنین بسیار باریک هستند . برای اولین بار لامپ های جلو تمام LED و بدون کاسه چراغ هستند . در حالی که نور اصلی ماشین توسط این لامپ ها تأمین می شود .
باید گفت که این ماشین از چراغ های عقب LED با افکت های سه بعدی بهره می برد و پرچم سه رنگ فرانسه نیز در برخی از اجزای فیبر کربنی آن مشاهده می شود جالب است بدانید مهندسان سازمان فضای امریکا ( ناسا ) در طراحی سقف دیوو همکاری داشته اند تا علاوه بر بهبود آیرودینامیک ، هدایت هوای موردنیاز پیشرانه نیز ، انجام شود .
نام گذاری دیوو
شرکت بوگاتی به رسم ادب نام یکی از راننده های افسانه ای فرانسوی خود را بر ماشین جدید خود گذاشت . دیوو راننده ای معروف است که چندین مسابقه ی خود را با ماشین های بوگاتی برنده شده است ؛ و بدین صورت ماشین جدید به نام بوگاتی دیوو وارد بازار شد .
کابین ماشین بوگاتی دیوو
در مقابل طراحی متقارن بدنه ی بوگاتی دیوو شاهد رنگ بندی نامتقارن فضای داخلی هستیم ؛ که در سمت راننده رنگ آبی مخصوص بوگاتی دیوو به چشم می خورد . صندلی ها و همچنین فضای کابین سمت راننده رنگ آبی بیشتری را دارند . صندلی های اسپرت پوشیده از چرم آلکانتارا نیز طراحی جدیدی است .
امید اینکه برچسب قیمت بالای دیوو حاوی یک فضای داخلی بی نظیر برای مطابقت با نمای بیرونی خودرو باشد ، عملی بیهوده است . دیوو و شیرون به جز صندلی ها و چند جزئیات کوچک دیگر از یک فضای داخلی مشترک برخوردار هستند . بله فضای داخلی دیوو با چند لمس منحصر به فرد که برخی از قطعات تزئینی چشم نواز را اضافه می کند ، بسیار زیبا است . با این حال ، آن قدر منحصر به فرد نیست که 3 میلیون دلار گران تر از شیرون باشد .
مقایسه ی دیوو و شیرون
ماشین بوگاتی دیوو نسبت به شیرون پیشرفت های کلیدی داشته است . کاهش وزن 35 کیلوگرم باعث شد تا شتاب ماشین افزایش یابد ؛ اما چگونه طراحان بوگاتی توانستند این کاهش وزن را اعمال کنند . منتقدان بوگاتی همواره از وزن بالای ماشین های بوگاتی می گفتند و معتقد بودند ماشینی با وزن بالای 2000 کیلوگرم با هر توانی نمی تواند فراوان و چشم گیر عمل کند . طراحان بوگاتی بدنه ی این ماشین را از فیبر کربنی ساختند و این باعث شد تا وزن این ماشین کاهش پیدا کند . همچنین کاهش مواد عایق صوتی و محفظهی داخلی کوچک تر از عواملی است که سبب کم شدن وزن ماشین بوگاتی دیوو می شود .
همچنین سیستم تعلیق و فنربندی بوگاتی دیوو نیز نسبت به شیرون بهبود یافت . از دیگر پیشرفت های آن می توان به سیستم آیرودینامیک آن اشاره کرد . در این نسخه ی جدید بوگاتی با توجه به طراحی خاص آن وجود پنجره های مشبک همچنین باله های موجود در عقب ماشین به خنک کردن موتور و بیرون راندن هوای گرم کمک شایانی می کند .
طراحی قوی بدنه دیوو
اگر چه ازنظر مشخصات فنی دیوو شبیه شیرون است اما طراحی قوی بدنه ی آن کاملاً گویای متفاوت بودن این دو از هم می باشد تغییرات کاربردی ازجمله ورودی های هوای اضافی در جلو یک ورودی هوا روی سقف ماشین و همچنین اسپویلر ( باله ) قابل تنظیم و 23 درصد بزرگ تر ، از تفاوت های عمده ی بوگاتی دیوو با دیگر نمونه های قبلی خود می باشد . این بخش ، علاوه بر تأمین نیروی عمود بر سطح ، نقش مهمی در ترمز گیری و ایجاد گرانش باورنکردنی 1.6G بازی می کند . در مجموع ، نیروی عمود بر انتهای بدنه ی بوگاتی دیوو ، 90 کیلوگرم بیشتر از شیرون خواهد بود ؛ در حالی که آیرودنامیک ، ترمز گیری و سیستم خنک کننده ی بهتری هم فراهم خواهد کرد .
با نگاه به نمای روبرو ، متوجه میشویم تنها شباهت دیوو با شیرون و ویرون ، به جلو پنجره ی سنتی این ابر خودرو خلاصه می شود و در دیگر اجزاء ، تحولی مهم روی داده است . از نمای جانبی هم حالت C شکل بدنه ، باریک تر از قبل ارائه می شود تا هدایت هوا و شرایط آیرودینامیک ، بهبود یابد .
ابر خودروی بوگاتی دیوو که بر اساس پلت فرم شیرون و با هدف بهبود فرمان پذیری آن ساخته شد ؛ اما بهاندازه ی بوگاتی شیرون مورد توجه قرار نگرفت و صرفاً یک کپی با کمی کاهش وزن ، به نظر می شود .
قیمت ماشین بوگاتی دیوو به تومان
بوگاتی دیوو در سال 2018 به قیمت باورنکردنی 6 میلیون دلار فروخته شد . البته با رشد سریع تورم در حال حاضر بسیار گران تر خواهد شد . قیمت بوگاتی دیوو حدودا صد میلیارد تومان ناقابل است . البته اگر بخواهد روزی وارد ایران شود افزایش قیمت به دلیل گمرک نیز خواهد داشت .
شرکت بوگاتی برای محبوبیت بیشتر ماشین های خود از این سیاست استفاده می کند که تعداد محدودی از آن نمونه تولید کند . برای بوگاتی دیوو این سیاست را خرج کرده است و تنها 40 نمونه از این ماشین تولید کرده است که به گفته ی رئیس بوگاتی در عرض یک ساعت همه ی چهل نمونه به فروش رسید . این محصول طبق عادت سال های اخیر بوگاتی ، پیش از رونمایی نهایی ، تماماً پیش فروش شده است .
قیمت و مشخصات بوگاتی دیوو رسما اعلام شد
بوگاتی به تازگی تحویل اولین نمونه های تولید شده از سوپر اسپرت خاص دیوو که برای اولین بار آن در تابستان 2018 به نمایش درآمده بود را آغاز کرده است . بوگاتی دیوو که با عنوان هیجان انگیز ترین و منحصر به فرد ترین ابرخودروی عصر مدرن معرفی می شود ، پس از آن که مشتریان کمپانی فرانسوی درخواست ساخت یک خودروی سریع و تشنه ی تجربه چالش های سخت با پیچ ها را کردند ، ساخته شد .
از زمان آغاز فرآیند طراحی و توسعه بوگاتی دیوو ، اهمیت مد نظر داشتن چند نکته بسیار واضح بود ؛ اولین و مهم ترین نکته این بود که بوگاتی دیوو باید متفاوت تر و حتی منحصر به فرد تر از شیرون طراحی می شد ؛ ویژگی های اسپرت و فرمان پذیری بهتر بدون قربانی کردن کیفیت سواری نیز دیگر نکته مهمی بود که باید در مقایسه دیوو با شیرون مدنظر قرار می گرفت .
به عنوان بخشی از روند توسعه شاسی ، نسخه پیش تولید بوگاتی دیوو بیش از 5 هزار کیلومتر تا محدوده سرعت 380 کیلومتر در ساعت رانندگی و تست شده است . بوگاتی اظهار دارد که مهندسان این کمپانی با هدف افزایش فرمان پذیری دیوو تا حداکثر میزان ممکن ، تمام توان خود را برای ایجاد بهترین تعادل و هماهنگی بین شاسی و سیستم تعلیق آن به کار بسته اند .
مسلما کار تیم مهندسان بوگاتی تا زمانی که مطمئن نشده بودند دیوو سبک تر از شیرون خواهد بود ، ناتمام به حساب می آمد ؛ به همین دلیل مهندسان بوگاتی توانستند با استفاده از رینگ های سبک تر ، محافظ جدید فیبر کربنی اینترکولر ، سیستم صوتی سبک تر ، عایق کاری محدود تر و فضا های ذخیره سازی کم تر ، وزن دیوو را 35 کیلوگرم نسبت به شیرون کاهش دهند .
اما این تنها مهندسان بوگاتی نبودند که باید سخت کار می کردند ، بلکه طراحان این کمپانی نیز باید خودرویی جذاب تر و اسپرت تر را خلق می کردند . هیچ بخشی از ظاهر دیوو بدون تغییر نسبت به شیرون باقی نمانده و طراحان آن توانستند یک چهره ی منحصر به فرد و آیرودینامیک تر که در مقایسه با شیرون 90 کیلوگرم نیروی رو به پایین بیشتری ایجاد می کند را خلق کنند .