ارز دیجیتال

معرفی کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان

Rate this post

در ابتدا باید گفت کیف پول ارز دیجیتال ایرانی را نباید با حسابی که در صرافی های داخلی دارید، یکی بدانید؛ نگه داری از ارزهای دیجیتال در مقایسه با خرید و فروش آنها دو مبحث کاملا جدا از هم محسوب می‌شوند. در این مطلب از ارز تودی، بهترین کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری را که در چند سال اخیر برای ایرانیان جزو موارد مطمئن و قابل اعتماد بوده‌اند را معرفی می‌کنیم.

پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با  مجله  تکنولوژی و علم و دانش  نیوان تک همراه باشید.

معرفی کیف پول ارز دیجیتال ایرانی

آشنایی با انواع کیف پول ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین و امن ترین ولت را برای خود انتخاب کنید. به طور کلی کیف پول ارز دیجیتال یا وَلِت (wallet) به بستری گفته می‌شود که افراد از طریق آن می‌توانند سرمایه دیجیتالی خود را نگهداری و در صورت تمایل به حساب های دیگر،‌ مثل صرافی و یا کیف پول فرد دیگری منتقل کنند؛ اما برای ما ایرانیان قضیه به همین سادگی نیست و به علت تحریم هایی که بانک های جهانی برای کشور بوجود آورده اند، انتقال پول و همچنین ارزهای دیجیتال با مشکلاتی مواجه شده و چالش های خاص خود را دارد و باید از کیف پولهایی استفاده کنیم که آیپی ایران را مسدود نکرده باشند.

برای مثال؛ برخی از صرافی ها و کیف پول های خارجی در گذشته که به ایرانیان خدمات خود را ارائه می‌کردند، تصمیم به بلوکه کردن حساب ها کرده و سرمایه دیجیتال افرادی که از این بسترها استفاده می‌کردند، به طور کلی از بین رفت و صرافی های دیگر مثل بایننس و اوکی اکسچنج خارجی هم درصورتی که آیپی کاربران را از ایران تشخیص دهند، با ارسال ایمیلی خواهان خارج کردن سرمایه از صرافی می‌شود. بنابراین در این شرایط به نظر شما بهترین کیف پول برای ایرانیان چه کیف پولی است؟

صرافی کیف پول نیست!

قبل از معرفی بهترین ولت ها برای ایرانیان، این نکته را همواره در خاطر داشته باشید که صرافی کیف پول نیست و به هیچ عنوان از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی برای نگهداری سرمایه خود استفاده نکنید! صرافی ها محلی برای تبادل رمزارزهای مختلف به یک دیگر و همچنین تبدیل ارزهای دیجیتال به پول رایج کشور می‌باشند. کیف پول ها انواع مختلفی داشته و از ارزهای دیجیتال مختلفی پشتیبانی می‌کنند؛ این نکته را هم در یاد داشته باشید که از آنجایی که دنیای کریپتوکارنسی با بیت کوین شناخته می‌شود برای این رمزارز بیشترین تعداد کیف پول وجود دارد.

همچنین بخوانید:  توکن سوزی یا کوین سوزی چیست؟

 

ولت ها انواع مختلفی دارند؛ امن ترین آن ها، کیف پول سخت افزاری است که به صورت اختصاصی به هر کاربر این امکان را می‌دهد که رمزارزهایش را در نزدیکی خود نگهداری کند. کیف پول های سخت افزاری را می‌توانید از فروشگاه ها و صرافی های ایرانی مثل ایرانیکارت خریداری کنید و خیالتان برای همیشه از نگهداری رمزارزها راحت کنید؛ اما از آنجایی که قیمت این ابزارها تا حدی بالاست، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهد از ولت های نرم افزاری و اپلیکیشنی استفاده کنند. در ادامه بهترین کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری را برای استفاده ایرانیان معرفی می‌کنیم:

بهترین کیف پول های سال ۲۰۲۱

کیف پول هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، همگی جزو معتبرترین ها بوده و ایرانیان می‌توانند با خیال راحت از این سخت افزارها و اپلیکیشن ها برای نگهداری رمزارزهای خود استفاده کنند. لیست بهترین ولت های سال ۲۰۲۱ را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • کیف پول نرم‌ افزاری Trust Wallet
  • کیف پول نرم‌ افزاری Electrum
  • کیف پول سخت‌ افزاری Ledger
  • کیف پول نرم‌ افزاری Exodus
  • کیف پول‌ کاغذی Bitaddress.org
  • کیف پول Bitcoin Wallet
  • کیف پول نرم‌ افزاری Blockchain.com
  • کیف پول متامسک MetaMask
  • کیف پول سخت‌ افزاری Trezor
  • کیف پول نرم‌ افزاری BlueWallet
  • کیف پول نرم‌ افزاری Mycelium
  • کیف پول نرم افزاری AtomicWallet

کیف پول تراست ولت Trust Wallet

اولین کیف پول مطمئن و نرم افزاری که قصد معرفی آن را داریم، تراست ولت (Trust Wallet) نام دارد. این ولت توسط صرافی بزرگ بایننس توسعه پیدا کرده و از تعداد بالای رمزارز برای نگهداری پشتیبانی می‌کند. امنیت بالا و رابط کاربری ساده این اپلیکیشن موبایلی از دلایل محبوبیت آن در بین فعالان حوزه کریپتوکارنسی، مخصوصا ایرانیان است.

کیف پول الکتروم Electrum

دومین کیف پول مورد تایید برای ایرانیان، ولت نرم افزاری الکتروم بوده که از محبوب ترین ولت ها در بین طرفدار ارز دیجیتال بیت کوین است. این ولت در سال ۲۰۱۱ ارائه شده و برای نسخه موبایل و دسکتاپ موجود است. البته رابط کاربری این کیف پول کمی پیچیده است و در صورتی که تازه وارد دنیای کریپتوکارنسی شده اید، پیشنهاد می‌کنیم از کیف پول تراست ولت به جای الکتروم استفاده کنید. نکته دیگری که درباره این ولت لازم است بدانید این است که الکتروم متن باز بوده و امکان تراکنش دلخواه با کارمزد دلخواه به صورت آفلاین را هم پشتیبانی می‌کند.

 

کیف پول لجر Ledger

لجر یک کیف پول سخت افزاری و بهترین نوع کیف پول است. این کیف پول به صورت فیزیکی است که با امنیت بالا و پشتیبانی از بیش از ۱۵۰۰ رمزارز و توکن مورد استفاده خیلی از افراد قرار گرفته است. خوشبختانه ایرانیان می‌توانند این کیف پول را در کشور به راحتی خرید و استفاده کنند. در این مدل ولت به جای استفاده از کلید های خصوصی برای ارزهای دیجیتالی و نگهداری از آنها، از یک دستگاه سخت افزاری فیزیکی استفاده می‌شود. لجر برای آن دسته از افرادی که قصد هولد کردن و نگهداری رمزارزها را دارند بیشتر توصیه می‌شود و برای افرادی که علاقه‌مند به ترید کردن روزانه هستند، کار با این کیف پول می‌تواند تا حدودی سخت و زمانبر باشد.

همچنین بخوانید:  چگونه ریسک سبد سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهیم؟

کیف پول اکسودوس Exodus

کیف پول اکسودوس در سال ۲۰۱۶ ارائه شد و یک ولت نرم افزاری است. این کیف پول علاوه بر پشتیبانی از ۱۰۰ رمزارز امکان تبادل سریع را نیز فراهم کرده و کاربران در کیف پول خود خیلی راحت می‌توانند ۱۰۰ رمزارز پشتیبانی شده را به یک دیگر تبدیل کنند. البته استفاده از این کیف پول برای ایرانیان در صورتی توصیه می‌شود که از آیپی ایران استفاده نکنند، زیرا آی پی ایران در نسخه ویندوز و اپ این برنامه مسدود شده است.

کیف پول‌ کاغذی Bitaddress.org

کیف پول کاغذی نوع دیگری از ولت های مورد استفاده در بازار کریپتوکارنسی است که این روزها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که امنیت آن نسبت به کیف پول های نرم افزاری بیشتر است. وبسایت رسمی بیت آدرس به افرادی که به خرید و فروش این رمزارز می‌پردازند، کیف پول کاغذی با کد رمزنگاری شده منحصر به فردی ارائه می‌دهد تا کاربران در سایر معاملات خود بتوانند از آن استفاده کنند. در صورت گم شدن کاغذ و کد ارائه شده، معمولا دیگر امکان خرید و فروش و انتقال رمزارز مورد نظر وجود ندارد، از این رو توصیه ما این است که از کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری به جای کیف پول کاغذی استفاده کنید.

کیف پول Bitcoin Wallet

کیف پول BTC Wallet توسط شرکت بیت مین (Bitmain)، غول چینی پیشگام در تولید دستگاه‌ های استخراج بیت کوین برای نگه‌ داری بیت کوین و بیت کوین کش ایجاد شده و فقط از این دو رمزارز پشتیبانی می‌کند. از لحاظ امنیتی، این کیف پول جزو امن ترین ها است. امکان گرفتن نسخه پشتیبان از این کیف پول از دیگر مزایای بیت کوین ولت محسوب می‌شود.

کیف پول نرم‌ افزاری Blockchain.com

کیف پول دیگری که بین ایرانیان محبوب است، ولت نرم افزاری وبسایت Blockchain.com است. شبکه بلاکچین ارائه دهنده یکی از قدیمی ترین کیف پول های بیت کوین بوده و امروزه به جز این ارزدیجیتال،‌ از رمزارزهای دیگر از جمله اتریوم، تتر، بیت کوین کش و استلار برای ذخیره کردن پشتیبانی می‌کند. با اینکه این کیف پول جزو ولت های تحت وب است؛ اما شرکت توسعه دهنده به کلیدهای خصوصی افراد دسترسی نداشته و امنیت این کیف پول برای استفاده به شدت بالاست.

 

کیف پول متامسک MetaMask

کیف پول متامسک (Metamask) یک کیف پول رسمی رمزارز اتریوم بوده که به صورت افزونه‌ای می‌توان آن را روی مرورگرهای مختلف سیستم های کامپیوتری نصب کرد. بدون تردید متامسک از معتبرترین و بهترین کیف پول های ارز دیجیتال حال حاضر در دنیاست که به راحتی ذخیره‌ سازی اتریوم و توکن‌ های مبتنی بر اتریوم (ERC-20) را برای کاربران سراسر دنیا امکان پذیر کرده است. از دیگر ویژگی های خوب متامسک می‌توان به این موضوع اشاره کرد که امکان تعامل با برنامه‌ های غیر متمرکز (D-apps) و قراردادهای هوشمند را برای توسعه دهندگان اتریوم فراهم می‌کند.

همچنین بخوانید:  نقد و بررسی صرافی پینگی

کیف پول سخت‌ افزاری ترزور Trezor

شرکت ترزور هم مانند لجر، تولید کننده کیف پول های سخت افزاری بوده و تاکنون دو نوع ولت Trezor Model T و Trezor Model one را به بازار عرضه کرده است. این دو کیف پول هر دو از امنیت بالایی برخوردار هستند و نسبت به برند لجر قیمت مناسب تری دارند. نکته دیگری که در مورد این برند وجود دارد این است که شرکت تزرور در کشور چک واقع شده و این ولت جزو اولین کیف پول های سخت افزاری برای بیت کوین محسوب می‌شود.

کیف پول بلو ولت Blue Wallet

این ولت جزو جدیدترین کیف پول های معتبر دربازار ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۲۰ مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفت. این کیف پول نرم افزاری و برای استفاده در دو سیستم عامل اندروید و iOS موجود است؛ رابط کاربری بسیار راحت این نرم افزار باعث شده افراد زیادی از آن استفاده و به راحتی بیت کوین خود را به این کیف پول انتقال دهند. البته از جمله نقاط ضعف این کیف پول این است که فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند.

کیف پول مای‌ سلیوم Mycelium

کیف پول مای‌ سلیوم در بین ایرانیان محبوبیت خاصی داشته و در دو سیستم‌ عامل اندروید و iOS قابل نصب می‌باشد. بدون اغراق مای سلیوم یکی از امن‌ ترین کیف پول‌ های بیت کوین است؛ این برنامه به جز بیت کوین از اتریوم و توکن‌ های مبتنی بر اتریوم نیز برای نگهداری پشتیبانی می‌کند. کاربران این کیف پول می‌توانند اتصالی بین ولت ماسلیوم خود و کیف پول سخت افزاری‎‌شان برقرار کنند و سرمایه کیف پول کاغذی خود را نیز از این طریق خرج کنند.

کیف پول اتمیک والت Atomic Wallet

کیف یول اتمیک یا Atomic Wallet، یکی از محبوب ترین ولت های نرم افزاری بین کاربران است که از نظر تئوری قابل هک شدن نیست و از امنیت بالایی برخوردار است. این ولت به صورت متن باز بوده تا با شفافیت خود خیال کاربران را از بابت امنیت راحت کند. اتمیک والت از بیش از ۳۰۰ رمز ارز مختلف پشتیبانی می‌کند و روی سیستم عامل های اندروید، iOS و همچنین دسکتاپ قابل نصب و اجرا است.

 

سوالات متداول

 کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یا والت کریپتوکارنسی،‌ یک ابزار دیجیتالی برای نگهداری از ارزهای دیجیتال است که در سه مدل نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی موجود است.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال ایرانی چیست؟

متامسک و تراست ولت جزو مطمئن ترین کیف پول‌ها برای ایرانیان هستند.

در صورت از فراموش کردن کلید خصوصی کیف پول برای ایرانیان چه باید کرد؟

در مراحل ابتدایی نصب والت های نرم افزاری، خود اپلیکیشن مجوعه ای از کلمات (ریکاوری فرِیز) را به شما نمایش می‌دهد که باید آنها را یادداشت و در گوشه‌ای امن نگهداری کنید. در صورت فراموشی کلید خصوصی می‌توانید با وارد کردن آن کلمات به همان ترتیب،‌ کیف پولتان را ریکاوری کنید.

 

منبع : arztoday.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا