خودرو

بررسی تخصصی خودرو رنو سیمبل + راهنمای خرید و نقد آن

Rate this post

بررسی تخصصی خودرو رنو سیمبل + راهنمای خرید و نقد آن

رنو سیمبل یک سدان کامپکت فرانسوی است که نسل اول آن در سال 1999 معرفی شد و در حال حاضر در سومین نسل خود به تولید می ‌رسد . رنو سیمبل در نسل جدید در واقع جایگزین تندر 90 یا داچیا لوگان شده و این دو در واقع یک خودرو با نام‌ های متفاوت هستند .

پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با  مجله خودرو  و تکنولوژی  نیوان تک همراه باشید.

رنو سیمبل

رنو سیمبل در سال 2016 توسط نگین خودرو در بازار ایران آن هم به صورت وارداتی عرضه شد و در سه تیپ محتلف به فروش می‌ رسید . سیمبل به دلیل قیمت بالا و آپشن‌ های کمی که داشت نتوانست نظر مشتریان ایرانی را جلب کند و در نهایت هم به فروش خوبی دست پیدا نکرد .

رنو سیمبل در حال حاضر با قیمت 90 تا 120 میلیون تومان در بازار به فروش می‌ رسد .

نقاط مثبت رنو سیمبل :

1- فضای داخلی جادار

2- صندوق عقب جادار

3- مصرف سوخت مناسب

نقاط منفی رنو سیمبل :

1- کیفیت پایین متریال داخلی

2- شتاب اولیه نا امید کننده

3- نفوذ صدا به داخل کابین

امنیت رنو سیمبل :

.رنو سیمبل موفق به کسب 3 ستاره ایمنی یورو ان کپ شده است

نقد کارشناسی رنو سیمبل

رنو سیمبل یک سدان کوچک است که از سال 1999 تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد . مدل فعلی نسل سوم سیمبل محسوب می‌ شود که در واقع همان نسل دوم رنو لوگان یا تندر 90 است . نسل سوم رنو سیمبل یا داچیا لوگان جدید ، در سال 2012 معرفی شد و در حال حاضر هم در بازارهای جهانی عرضه می‌ شود .

رنو سیمبل در سال 2016 توسط نگین خودرو در کشورمان عرضه شد ولی آنچنان که انتظار می‌ رفت ، مورد استقبال قرار نگرفت . علت آن ، قیمت نسبتا بالایی بود که در مقابل ویژگی‌ های فنی و آپشن ‌ها ، ارزش خرید را کاهش می‌ داد .

رنو سیمبل در طراحی ظاهری و برخی ویژگی‌ های دیگر ، با رنو ساندرو نسل دوم اشتراکاتی دارد . سیمبل در سال 2016 فیس لیفت شد و تغییراتی را در ظاهر تجربه کرد . این خودرو فروش نسبتا بالایی را در بازارهای جهانی تجربه کرده و در میان محصولات پر فروش رنو جای می‌ گیرد .

سیمبل در طراحی ظاهری تغییرات زیادی را در مقایسه با نسل اول تندر 90 یا داچیا لوگان تجربه کرده ولی همچنان هم خودرو زیبایی نیست و وقتی به آن نگاه می‌ کنیم ، حس یک خودرو 100 میلیونی را به ما نمی‌ دهد . در نمای جلو ، لوگوی رنو در ابعاد بزرگی در مرکز جلو پنجره تعبیه شده و در نمای عقب هم نا هماهنگی دیده می‌ شود و صندوق عقب مستطیلی شکل ، یادآور طراحی تندر 90 است .

اما کابین سیمبل در مقایسه با لوگان پیشرفت محسوسی داشته و تا حدودی از آن شکل ساده فاصله گرفته است . البته این بدین معنا نیست که با خودرو جذابی رو به ‌رو هستیم و تنها می ‌توان سیمبل از آن وضعیت اسفناک طراحی کابین خارج شده است . در مرکز داشبورد یک نمایشگر 7 اینچی دیده می ‌شود و ورودی‌ های هوا در مرکز ، شکل مستطیلی دارند . در حالی که ورودی‌ های هوای کناری همچنان دایره‌ ای شکل هستند . البته بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که صندلی ‎‌های سیمبل همانند تندر 90 راحت نیستند و کیفیت سواری بالایی را ارائه نمی ‌دهند .

همچنین بخوانید:  بررسی کامل مشخصات فنی و معرفی رکستون G4

رنو سیمبل در تیپ‌ های مختلفی شامل SE ، PE و LE عرضه می ‌شود که PE و SE مدل‌ های فول هستند و تجهیزات رفاهی چون 2 کیسه هوا ، کروز کنترل ، چراغ دیلایت ، تهویه مطبوع اتوماتیک ، تنظیم برقی آینه‌ های جانبی ، سنسور و دوربین دنده عقب ، و نمایشگر 7 اینچی را در اختیار شما قرار می ‌دهد .

رنو سیمبل به یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که قادر است 105 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور تولید کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ های جلو انتقال پیدا می ‌کند . به این ترتیب ، سیمبل خودرو سریعی نیست و نمی ‌توان انتظار چندان زیادی از آن داشت .

رنو سیمبل در حال حاضر با قیمت 90 تا 120 میلیون تومان در بازار به فروش می ‌رسد ولی باید این نکته را در نظر بگیرید که بازار دست دوم خوبی ندارد ولی کیفیت بالایی ارائه می‌ دهد . به همین دلیل خرید سیمبل توصیه نمی ‌شود و بهتر است برای خرید خودرویی در این بازه قیمتی به سراغ رنو ساندرو استپ وی ، رنو مگان و مزدا 3 دست دوم قدیمی بروید .

طراحی ظاهری

با وجود سود بردن از پلتفرم ، فاصله محوری و ارتفاع متفاوت با تندر    90 ، سیمبل طراحی جعبه‌ ای و ساده پدرش را به ارث برده اما خودرویی متفاوت است . مطابق با فلسفه طراحی خودروهای اقتصادی ، رنو نیز در طراحی سیمبل کاملاً محافظه کارانه و با خساست جوهر به خورد کاغذ های دپارتمان طراحی‌ خود داده است . به این سبب چهره محقر این فرزند رنو در طول زمان با سرعتی کمتر رنگ و بوی کهنگی خواهد گرفت ؛ زیرا نکته‌ و ویژگی خاصی که پتانسیل دمده شدن را دارا باشد در ظاهر آن وجود ندارد ! البته این ضعف سیمبل با توجه به قیمتش در بازارهای خارجی کاملاً قابل توجیه خواهد بود . اما ملاک اصلی ما در این نوشتار بازار خودرو استثنائی ایران است .

در بخش جلو فرم و گرافیک چراغ ها در کنار نشان بزرگ رنو ، که در اکثر مدل های کنونی این برند به چشم می خورد و حکم امضای طراحی محصولات رنو را دارد ، نمایی تقریباً مدرن را شکل می ‌دهند . سپر جلو کمی حجم داشته و در بالای آن ، چراغ‌ ها با شیبی ملایم به جلو پنجره پیوند خورده ‌اند و در ادامه توسط دو نوار نازک کرومی چشم‌ ها را به سمت نماد بزرگ رنو هدایت می‌ کنند .

ورودی هوای پیوسته در پایین محل قرارگیری پلاک ، در ترکیب با مه شکن‌های دایروی و خطوط شیبدار بکار رفته در سایر بخش‌ های دماغه باعث می شوند که چهره سیمبل خشن و جدی جلوه کند .

طراحی پروفیل کناری سیمبل از جزئیات کمی بهره می‌ برد . گلگیر های جلو و عقب کمی برجسته در نظر گرفته شده ‌اند . خطوط کناری روی گلگیر ها در قسمت جلو از زیر چراغ ‌ها آغاز شده و در زیر آینه‌ های کناری به آرامی محو شده ‌اند .

همچنین بخوانید:  لذت رانندگی با خودرو مرسدس بنز slk350 + ویژگی های خاص آن

در قسمت عقب نمای جانبی این قوس‌ها به خوبی از درون چراغ‌ های عقب پدیدار شده و پس از عبور از روی درب باک سوخت ، با زاویه و شیبی هم شکل و متناسب با دستگیره درب عقب از دید خارج می ‌شوند .

در مدل ‌های فیس لیفت شده رنو با اضافه کردن زه مشکی رنگ به بخش پایین درب‌ های کناری ، این قسمت ر تا حدی از سادگی در آورده است .

آینه بغل ‌ها مشابه نمونه استفاده شده در خودروی ساندرو هستند و تنها چراغ راهنمای کناری به روی آن‌ ها انتقال پیدا کرده است .

رینگ های 15 اینچی آلومینیومیبرای تریم LE طراحی کاملاً ساده ای دارند و به دلیل ارتفاع و فضای خالی بین لاستیک و گلگیر زیاد سیمبل ، مقداری کوچک حس می شوند .

رنو سیمبل

بزرگترین ایراد وارد بر طراحی سیمبل ، سادگی بیش از حد بخش عقب آن است . لبه برآمده صندوق عقب یکی از المان ‌های موثر در رفع این امر بوده ، اما محل قرارگیری پلاک در پایین ‌ترین بخش سپر، با خنثی کردن این ویژگی بار دیگر سادگی قسمت عقب را افزایش می‌ دهد . مشکل اصلی بخش عقب را می توان طراحی بیش از حد تکراری چراغ ها و گرافیک آن عنوان کرد که البته رنو این ایراد را در نسخه فیس لیفت شده این خودرو تا حدودی رفع کرده است.

در نمونه فیس‌ لیفت شده ، چراغ‌ های عقب از گرافیک نئونی بهره ‌مند هستند و رینگ‌ های جدید نیز سادگی نمای کناری را هم تا حدودی پوشش می ‌دهند .

طراحی داخلی

فضای داخل کابین مناسب برای خودرویی با این ابعاد مناسب است . به لطف سقف بلند و فرم جعبه ‌ای بدنه حتی افراد قد بلند هم با خاطری آسوده و بی دردسر سوار سیمبل خواهند شد .

صندلی های جلو نرم ‌تر از نمونه‌ های استفاده شده در خودروی تندر 90 ، که بی‌شباهت به نیمکت نیستند ، بوده و بهتر بدن را در بر می گیرند ؛ اما صندلی های عقب بهبود کمتری را تجربه کرده‌ اند .

ترکیب دو رنگ متضاد کرم و مشکی در کنار قاب مشکی براق ، متریال‌ و نوارهای کروم رنگ کنسول میانی و رو دری ها تا حدودی از خسته ‌کننده شدن کابین کاسته ‌اند اما خیلی راحت کثیف می ‌شوند و در صورت عدم رسیدگی نمای اولیه خود را از دست می‌ دهند .

نحوه چینش و طراحی ادوات کنسول مرکزی ساده هستند اما ارگونومی خوبی داشته و کمتر موجب حواس ‌پرتی راننده می ‌شوند . رابطه کاربری سیستم مولتی مدیا رنو بسیار راحت است و عادت کردن به آن شاید تنها یک ساعت زمان ببرد .

در نسخه 2017 سیمبل ، رنو سیستم مولتی ‌مدیا را آپدیت کرده که این مورد در کنار دریچه‌‌های کولر کناری ، غربیلک فرمان جدید و پنل مشکی میانی طرح‌ دار از دیگر تغییرات نسخه فیس ‌لیفت شده سیمبل هستند .

دقیقا مشابه طراحی داخلی ، در بحث کیفیت نیز سیمبل با توجه به قیمت بالایی که برایش در نظر گرفته شده حرف چندانی برای گفتن ندارد اما کیفیت مونتاژ بالای سیمبل حس قرص و محکم بودن لازم را منتقل می ‌کند . در همه نقاط کابین از پلاستیک سخت استفاده شده که لمس کردنشان باطن ارزان سیمبل را آشکار می کند .

همچنین بخوانید:  بررسی خودرو ترامپچی به طور کامل!

امکانات ایمنی و رفاهی

نسخه های LE و SE در زمینه امکانات رفاهی چندان دست خالی به میدان نیامده اند . ضمن اینکه این دو تریم به گیربکس‌ چهار سرعته تیپ ترونیک مجهز هستند .

امکانات رنو سیمبل شامل مواردی از قبیل ، کروز کنترل ، مانیتور 7 اینچی با ورودی USB، بلوتوث و سامانه نویگیشن ، سنسور و دوربین دید عقب تریم LE تنها سنسور دارد ، فرمان خوشدست با دوخت چرم ،کروز کنترل و محدود کننده سرعت تریم‌ های SEو LE، سیستم تهویه اتوماتیک تریم‌ های SEو LE با قابلیت پخش باد از همه دریچه‌ های هوا ، زیر آرنجی جلوتریم‌ های SEو LE، سنسور باد لاستیک مخصوص LE ، سیستم روشنایی در روز یا دی ‌لایت ، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان ، دماسنج محیط بیرون تریم‌ های SEو LE، کامپیوتر سفری و شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب می‌ شوند . چنین مجموعه ای باعث می شود تا سیمبل در کنار رقبایش چندان خجالت زده نشود .

نمونه پایه سیمبل اما با شیشه بالا بر عقب و آینه کناری ‌های دستی و خصوصاً قالپاق ‌های جذابش با توجه به برچسب قیمتی که اکنون فراتر از 85 میلیون تومان شده ، از حیث امکانات رفاهی بیشتر مضحک است تا چیز دیگر .

نسخه سدان رنو سیمبل در آزمون تصادفات ENCAP تاکنون شرکت داده نشده است . سیمبل به کمک 2 ایربگ ، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBA  توانسته 4 ستاره ایمنی از موسسه Euro Ncap اخذ کند تا خیال سرنشینان از بابت ایمنی خودرو راحت باشد .

تجربه رانندگی با رنو سیمبل

تجربه رانندگی با سیمبل رضایت‌ بخش بود . قبل از تجربه رانندگی با سیمبل قطعاً انتظار تفاوت زیادی با ساندرو و تندر 90 نخواهید داشت ؛ اما سیمبل خودرویی متفاوت است . سیستم فرمان با وجود هیدرولیک بودن نرم و روان عمل می‌ کرد ولی مشکلش انتقال ندادن حس کافی از سطح مسیر بود .

وجود سیستم کمکی الکترونیکی قطعاً می ‌توانست کار را در هنگام تغییر مسیرهای ناگهانی یا عبور از ترافیک ‌های سنگین این روزها بسیار آسان کند ؛ اما خوب پی از مدتی به فرمان سیمبل عادت خواهید کرد .

سیمبل با زوزه ‌ای خفیف از خواب بیدار می ‌شود و این خواب به کندی از سرش می ‌پرد . در شتاب‌ گیری اولیه سیمبل تنبل است و این روند در اکثر مواقع باقی می ‌ماند .

در هنگام تعویض دنده ، تکان محسوسی از جانب گیربکس تیپ‌ ترونیک به چشم نمی ‌خورد و هماهنگی بیشتر جعبه دنده و موتور نسبت به گذشته از دیگر نکات رضایت بخش و خوبی بود که اگر قبلاً تجربه رانندگی با ساندرو و تندر 90 اتوماتیک را داشته باشید ، در همان اول کار متوجه آن می‌ شوید .

گیربکس به روز شده این خودرو هوشمندتر از قبل عمل می ‌کند و مشکلات سابق در معکوس کشیدن ، خصوصاً در ضرایب پایین ، به شدت کاهش یافته ؛ با این حال نباید توقع بالایی از سیمبل داشته باشید ، چرا که ذات تکنولوژی بکار رفته در این گیربکس با تنها 4 دنده خیلی مدرن و جدید نیست .

رنو سیمبل

 

منبع : magcars.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا