معرفی کامل مشخصات فنی سریعترین خودرو تاریخ، مک لارن F1
مک لارن F1 به عنوان سریع ترین خودروی قرن 20 ام با توجه به تولید بسیار پایین ( تنها 106 دستگاه در صورتی که مک لارن سفارش 300 موتور را به شرکت بی ام و به عنوان سازنده موتور F1 داده بود ) ارزش به شدت بالایی دارد و هر بار که یکی از این 106 دستگاه در یک حراجی شرکت می کند تبدیل به تیتر اصلی خبرها می شود . حال موسسه حراجی RM Sotheby خبر از حراج مک لارن F1 با کد شاسی 018 در ماه آینده در مراسم سالیانه Pebble Beach می دهد .
پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با مجله تکنولوژی و علم و دانش نیوان تک همراه باشید.
اما نکته دیگری که این حراج را بسیار خاص می کند تجهیز این نسخه به کیت LM اختصاصی خود شرکت مک لارن است . تنها 2 دستگاه F1 با این کیت توسط مک لارن تولید شده است .
این کیت که مخفف ( کیت آیرودینامیکی نیروی رو به پایین بیشتر ) است در کنار نسخه قوی تر موتور V-12 با حجم 6.1 لیتر ساخت بی ام و که در مدل های مسابقه ای F1 استفاده شده است توانایی تولید 680 اسب بخار نیرو را دارد . مدل استاندارد این موتور 627 اسب بخار نیرو تولید می کند . رینگ های 18 اینچی ساخت OZ به همراه قفل چرخ مرکزی با طراحی 5 پره مشابه با مدل مسابقه ای مک لارن F1 یعنی GTR از دیگر ویژگی ها به شمار می رود .
این مک لارن رنگ کارخانه ای آبی تیره داشته اما مالک دوم ، این خودرو را در راستای مجهز کردن به کیت LM توسط خود شرکت مک لارن به رنگ نقره ای متالیک در آورده است. همچنین در داخل اتاق شاهد استفاده از تریم کرم و چرم آلکانتارا هستیم. مالک دوم رادیو مشهور کنوود را نیز به این مک لارن اضافه کرده است . به صورت استاندارد از آن جا که گوردون میوری طراح اصلی مک لارن F1 علاقه ای به گوش دادن رادیو نداشته مک لارن F1 تنها به یک سیستم صوتی CD اختصاصی ساخت شرکت کنوود مجهز است .
این مدل در سال 1994 میلادی توسط مک لارن تولید شده است و از آن زمان تا به حال تنها 21488 کیلومتر رانده شده است . در طول عمر 25 ساله خود این ابرخودرو بارها برای انجام سرویس به مقر مک لارن فرستاده شده است که امری معمول برای تمامی F1 به شمار می رود .
از سال 2007 این مدل در اختیار آندرو بگنال از کشور نیوزلند بوده است . او پیش از این در سال 2017 با همرامی مک لارن ویدیوی از این مدل تهیه کرده بود .
در حال حاضر قیمت دقیقی برای این مک لارن مشخص نشده است اما پیش بینی می شود این خودرو با قیمتی بین 21 تا 25 میلیون دلار به فروش برسد . آخرین مک لارن F1 که در سال گذشته در همین حراجی به حراج گذاشته شده بود شماره شاسی 044 را در اختیار داشته و با قیمت 15.6 میلیون دلار به فروش رفت . در عرض این 2 سال طبق پیش بینی ها 5 میلیون دلار به ارزش آن افزوده شده است .
این در حالی است که رکورد گران قیمت ترین خودروهای جهان همچنان با ارقامی بیش از 50 میلیون دلار در اختیار مدل های کلاسیک و مسابقه ای فراری است ، اما در میان خودروهای سوپر اسپرت مدرن ، هیچ خودرو دیگری حتی با رقمی نزدیک به نسخه های خاص مک لارن معامله نمی شود .
همه چیز درباره مک لارن F1 افسانه ای
مک لارن F1 همان چیزی بوده که بوگاتی شیرون امروز هست . چیزی که مرز ها را جا به جا کرد و به چیزهایی دست یافت که هیچ خودرویی قبل از آن دست نیافته بود . یک تغییر دهنده بازی واقعی در دنیای سوپر اسپورت ها است . مک لارن F1 برای همیشه در تاریخ جاودان شده است .
از مسابقه به جاده :
گوردون موری یک طراح بسیار با استعداد بوده و هر خودرویی از مدل های قهرمان فرمول 1 گرفته تا محصولات کامپکت شهری را طراحی کرده است . در اوایل دهه 90 میلادی ، او مرد اصلی مک لارن بود . استعداد او موفقیت زیادی را به تیم مسابقه تزریق کرد اما موری می خواست جلوتر برود . سرانجام رئیس مک لارن ایده ساخت یک خودروی جاده ای را قبول کرد .
مک لارن یکی از موفق ترین تیم های تاریخ فرمول 1 بوده اما تا آن زمان هرگز خودرویی جاده ای نساخته بود . آن ها به وضوح استعداد مهندسی را داشتند اما خودروی جاده ای نیازهای بسیار متفاوتی نسبت به نمونه ای مسابقهای دارد . قطعات خودرو باید بجای چندین ساعت چندین سال دوام بیاورند .
موری می خواست این خودرو بهترین نمونه پرفورمنسی باشد که دنیا به خود دیده بود . این امر به معنی استفاده از متریال فوق العاده ، دانش فرمول 1 و طراحی غیر مرسوم بود .
در سال 1992 مک لارن F1 به عنوان اولین خودروی فیبر کربنی به جهانیان معرفی شود . موری بعداً گفت که این یک اشتقاق مستقیم از خودروی فرمول 1 بوده است .
– طلا :
F1 یک خودروی جمع و جور با وزن پایین بود . البته قرار دادن یک پیشرانه بزرگ 12 سیلندر در میانه خودرو به معنی وجود گرمای بسیار زیاد است ؛ و گرما دوست دارد اشیا را ذوب کند .
راهحل موری طلا بود . طلای واقعی این فلز گران بها منعکس کننده بسیار خوب گرما بوده و هر دستگاه از مک لارن F1 ها دارای 16 گرم طلا در پیشرانه خود بودند .
– قلب ب ام و :
قلب مک لارن F1 چیزی بوده شک و تردید های زیادی را در آن زمان داشت . بزرگی پیشرانه چقدر باید باشد ؟ آیا توربو داشته باشد یا خیر ؟ چه کسی باید آن را بسازد ؟
موری از تأمین کننده پیشرانه فرمول 1 مک لارن یعنی هوندا چیزی را می خواست که ارتباط نزدیکی با نمونه های استفاده شده در مسابقات داشته باشد. هوندا گفت خیر . ایسوزو پیشرانه 12 سیلندر 3.5 لیتری را پیشنهاد کرد اما این بار موری بود که گفت نه . مک لارن چیزی را می خواست که قبلاً خود را در مسابقات اثبات کرده باشد .
خب پس چه ؟ یک خودرو بدون پیشرانه خوب نخواهد بود . در این زمان رئیس بخش M ب ام و با پیشرانه 12 سیلندر 6.1 لیتری وارد شد . این پیشرانه قدرت 627 اسب بخاری داشت و باعث می شد . F1 در 3.2 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد . اعداد و عملکردی که امروزه نیز چشم گیر هستند .
– رکورد شکن :
مک لارن F1 یک جادوی تکنولوژیک بود اما تا سال 1998 ظرفیت های کامل آن شناخته نشده بود . سقف سرعت این خودرو به 386 کیلومتر در ساعت رسید که بسیار سریع تر از سقف سرعت 343 کیلومتر در ساعت جگوار XJ220 بود .
این رکورد سالیان زیادی در اختیار F1 بود . در حقیقت این بوگاتی ویرون بود که در سال 2005 توانست رکورد حداکثر سرعت را بشکند .
– موقعیت نشستن :
عناصر منحصر به فردی درباره مک لارن F1 وجود دارد اما چیزی که هنوز هم در بازار امروزی برجسته است موقعیت و چگونگی نشستن راننده است . بجای اینکه صندلی راننده در سمت چپ یا راست باشد ، راننده در میانه خودرو نشسته و دو سرنشین او را احاطه می کنند . این روش نه تنها کاربرد غیرمعمولی برای یک سوپرکار ایجاد می کند بلکه میزان دید راننده را نیز افزایش می دهد .
قوانین بریتانیا برای چنین خودروی رادیکالی آماده نشده بودند بنابراین مک لارن در خواست کرد که قوانین برای F1 تغییر کنند .
– برنده مسابقات لمانز :
مسابقات 24 ساعته افسانهای لمانز حد نهایی اذیت کردن یک خودرو است . 24 ساعت رانندگی پر شتاب برای شکستن هر چیزی کافی است . در سال 1995 ، مک لارن چند تیم را با ارائه نسخه مسابقه ای F1 تأمین می کرد .
درست همانند مسابقات امروزی ، این رویداد استقامتی دارای چندین بخش بود . سریع ترین ها همیشه نسخه های پروتوتایپی بودند که مختص مسابقات آماده می شدند . F1 شاید یک خودروی جاده ای باشد اما برای مسابقات آماده شده بود و بنابراین تنها استثنایی بود که در کلاس خود برنده شد .
– هیولای نادر :
تنها 106 دستگاه از مک لارن F1 بین سال های 1992 تا 1998 ساخته شد که شامل نسخه های پروتوتایپ و مسابقه ای نیز می شود . تنها 64 نمونه جاده ای تولید شد و همین موضوع F1 را به یکی از کمیاب ترین خودرو های کلاسیک مدرن دوران تبدیل می کند .
نمونه کمیاب مک لارن F1 حراج می شود
حراجی RM قصد دارد در همایش بعدی خود ، یکی از کمیاب ترین نمونه های مک لارن F1 را به فروش برساند .
تمامی مدل های ساخته شده از مک لارن F1 در تاریخ ، منحصر به فرد بوده اند . شرکت مک لارن تنها 106 دستگاه از این سوپر اسپرت افسانه ای تولید کرد که تنها 64 دستگاه آن قابلیت تردد در شهر را داشتند . مدلی که امروز به آن خواهیم پرداخت ، با شماره شاسی 018# ، یکی از کمیاب ترین نمونه های شهری مک لارن F1 محسوب می شود .
خودروی مذکور از از کیت بدنه و پیشرانه ی مسابقه ای بهره می برد ، که این نمونه را به یکی از دو دستگاه F1 ساخته شده با این مشخصات تبدیل می کند . حال حراجی RM قصد دارد یکی از کمیاب ترین مدل های مک لارن F1 را در تاریخ 15 اوت ، به نمایش بگذارد .
این بهترین موقعیت برای کلکسیونر های سرشناس است تا بتوانند رویایی ترین مک لارن F1 موجود در جهان را به تملک خود در بیاورند . خودروی مورد بحث ، در ابتدا با رنگ آبی بدنه و سیاه کابین عرضه شده بود ؛ اما پس از فروخته شدن به صاحب جدید ، به کارخانه مک لارن بازگشت تا تغییرات جدیدی را تجربه کند .
تمامی محدودیت های پیشرانه 6.1 لیتری 12 سیلندر برداشته شد تا قدرت خودرو به 680 اسب بخار افزایش یابد و 1000 دور بر دقیقه بیشتر کار کند . به همراه تغییرات پیشرانه ، دو رادیاتور جدید ، خنک کن جعبه دنده و سیستم اگزوز تقویت شده هم روی خودرو قرار گرفت . خودروی مورد بحث ما از ضربه گیر ها و فنر های مسابقه ای بهره می برد که برای استفاده شهری ، در نرم ترین حالت تنظیم شده اند .
رینگ های 18 اینچی GTR هم جلوه ی زیبایی به بدنه خودرو بخشیده است . بدنه ی خودرو از باد شکن های بزرگتر در زیر سپر ، گل گیر های پهن تر و یک بال عقب ثابت بهره می برد . طبق محاسبات انجام شده توسط مهندسان مک لارن ، این مدل می تواند داونفورس بیشتری از خودروی مسابقه ای F1 GTR برنده ی مسابقه ی لمان تولید کند .
رنگ بدنه ی خودرو به خاکستری پلاتینیوم تغییر یافته و کابین خودرو با ترکیبی از رنگ قهوه ای ، بژ و کِرم مزین شده است . در کابین خودرو از پوشش آلکانترا استفاده شده و موکت های کف هم رنگ سایر قسمت ها هستند . یک فرمان 14 اینچی هم روی خودرو قرار گرفته است .
با وجود تغییرات فنی و ظاهری انجام گرفته ، تمامی قسمت های کابین از جمله رادیو بدون تغییر باقی مانده و حتی سیستم تهویه هوا برای استفاده ی روزمره ، به روز رسانی شده است . عقربه کارکرد خودرو هم اکنون عدد 21500 کیلومتر را نمایش می دهد .
در سال 2007 ، هارولد درموت ، مدیر بخش خدمات انحصاری مک لارن F1 در نامه ای به مالک خودرو نوشت :
F1/018 یکی از F1های موردعلاقه ی من و یکی از برترین خودرو هایی است که ما تا به حال ساخته ایم .
F1 خودروی بسیار سریعی است . زمانی که این خودرو وارد بازار شد توانست عنوان سریع ترین خودروی جهان را از آن خود کند . در سال 1998 مک لارن توانست رکورد سرعت خودرو های تولید انبوه را شکسته و سرعت 386 کیلومتر بر ساعت را بر جای بگذارد . این رکورد تا سال 2005 در دستان مک لارن باقی مانده بود تا اینکه بوگاتی ویرون وارد میدان شد و رکورد مک لارن را شکست . البته این را هم در نظر داشته باشید که بوگاتی به 16 سیلندر ، 4 توربو شارژر ، هشت رادیاتور ، سیستم چهار چرخ محرک ، جعبه دنده ی دو کلاچه و تعداد زیادی از سامانه های الکترونیکی مجهز بود . همه ی این موارد نشان می دهند که شکست دادن گوردون موری و تیم کوچکش تا چه اندازه برای گروه فولکس واگن مهم و البته سخت بوده است .