خودرو

لذت رانندگی با خودرو مرسدس بنز slk350 + ویژگی های خاص آن

Rate this post

لذت رانندگی با خودرو مرسدس بنز slk350 + ویژگی های خاص آن

با SL  های مختلفی در این چند سال اخیر به کمک دوستان رانندگی کرده ام ، اما وقتی صحبت از یک SL خاص با سیستم اگزوز دست کاری شده AMG به میان می آید ، هر شخصی را وسوسه می کند تا به نوعی با این خودرو دیدار کند . به کمک یکی از دوستان ملاقاتی ترتیب دادیم با یک دستگاه مرسدس بنز  SL500Night Edition با رنگ مشکی مات . خودرویی که طبق اظهار مالک ، اولین نمونه وارد شده به کشور است و هزینه خرید آن در حدود 400 میلیون تومان برای وی آب خورده است .

پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با  مجله  تکنولوژی و علم و دانش  نیوان تک همراه باشید.

مرسدس بنز

دراین گزارش نمی خواهیم رقابت دیرینه بنز و ب ام و را به میان آوریم . چون با یک حساب سر انگشتی به این نتیجه خواهید رسید طیف و تنوع محصولات مرسدس بنز از قدیم تا به حال انتخاب را سخت کرده ، در صورتی که این تنوع برای محصولات ب ام و چندان فراوان نیست . کلاس SL مرسدس بنز ، جوان پسند و بی رقیب است .

به​ خصوص آن که نسل جدید این کلاس با ظاهری بسیار جذاب و اسپرت تر روانه بازار شده است . ب ام و سری 6 را نمی توان رقیب جدی برای این مدل در بازار ایران به حساب آورد . قدرتمند ترین پیشرانه مورد استفاده در سری 6 موجود در بازار ایران همان پیشرانه شش سیلندر خطی 3 لیتری است ، در صورتی که  SL500، مجهز به نیروگاه 8 سیلندر 5.5 لیتری است . البته با ورود مرسدس بنزE350  کابریولت به بازار ایران ، سری 6 را می توان رقیب  Eکلاس حساب کرد تا SL  .

تاریخچه کلاس SL  بسیار طولانی است ، البته با یک جست و جو در اینترنت می توانید تاریخچه کامل این کلاس 2 در گرندتورر را پیدا کنید . مختصر این تاریخچه ورود شش نسل از SL ها به بازار جهانی است . اولین نسل درسال 1954 وارد بازار شد و نسل ششم که هم اکنون به عنوان آخرین نسل شناخته می شود در اواسط سال 2012 وارد بازار شده است . نمونه مورد آزمایش مدل Face Lift شده نسل پنجم با کد R230 است . مرسدس برای این مدل از جعبه دنده جدید 7 سرعته استفاده کرده است .

ضعيف ترين موتور استفاده شده بر روي اين اطاق 231 اسب بخار در 6500 دور در دقيقه قدرت تولید می کند و حداکثر گشتاور خارج شده از آن 300 نیوتن متر در دور 4900 دقیقه است . این ارقام تنها از یک پیشرانه 6 سیلندر خورجینی استخراج می شوند . پیشرانه ای که حجم دقیق آن 3498 سی سی است و به عنوان ضعیف ترین پیشرانه مورد استفاده در این مدل شناخته می شود .

سومین پیشرانه هم آرایشV شکل دارد و 8 سیلندر است . 5461 سی سی حجم دقیق آن است ، به همين دليل بعضی ها به این مدل SL550 و  SL500  می گویند. هر دو نام گذاری درست  است و جای هیچ ایرادی نیست . سومین پیشرانه ای که درون  SLقرار دارد می تواند در دور6000 دقیقه 387 اسب بخار قدرت تولید نماید . در 2800 تا 4800 دور دقیقه نیز می توانید با بازی کردن بر روی پدال گاز گشتاروی معادل 530 نیوتن متر دریافت نمایید .

همچنین بخوانید:  معرفی کامل تیگو 7 + معایب و مزایا

مابقي پیشرانه ها که دارای حجم های 6.2 و 6 لیتر و قدرت های605 ، 661 و 518 اسب بخار هستند نیز اجازه دریافت مجوز برای پلاک ملی را در کشورمان ندارند . قدرتمند ترین پیشرانه برایAMG SL65 Black Serries  است که دارای 12 سیلندر با آرایش خور جینی و  حجم 6 لیتر با قدرت 661 اسب بخار است . هر کدام از این مدل ها برای خود داستان مفصلی دارد ، که محدودیت صفحه این اجازه را نمی دهد تا شاهنامه ی کلاسSL  را بیان کنیم . پس به همین چند سطر بسنده می کنیم .

خارج از کابین مرسدس بنز slk350!

SL مورد آزمایش فرق چندان زیادی با نمونه های موجود در بازار ایران ندارد. رنگ بدنه و تودوزی داخل کابین اصلی ترین تفاوت های نمونه Night Edition با مدل های استاندارد است. اگر بخواهیم از ظاهر بیرونی خودرو شروع کنیم، اولین نکته ای که جلب توجه می کند رنگ مشکی مات بدنه است. این رنگ همانند رنگ های متالیک جذابیت خاصی برای خودرو ایجاد کرده است. درقسمت جلو، سپر استاندارد آن در ایران با نمونه AMG تعویض شده است. چراغ های مه شکن بیضی شکل جای خود را به چراغ های دایره ای کوچکتر داده اند و لبه های کناری سپرها مجهز به هواکش شده اند.

همان​ طور که اشاره شد این خودرو در تهران مجهز به کیتSL63AMG شد. به همین دليل سپر عقب و سیستم اگزوز آن تغییر کرده است . در قسمت کناری هواکش شیار دار استاندارد حذف شده و هواکش نقره ای رنگ با نوشته 6.3AMG  جایگزین شده است . رینگ های 19 اینچ پنج پره مورد استفاده در این مدل ساخت AMG است . کالیپرهای ترمز نیز با عبارت مرسدس بنز منقش شده اند .

در جلوی آینه های جانبی عبارتNight Edition  حک شده که به نوعی خاص بودن خودرو را بیان می کند . تغییر خاص دیگری به چشم نمی خورد . اما قسمت انتهایی خودرو با کمی تغییر جذاب و اسپرت تر شده است . اولین چیزی که در این قسمت مشاهده خواهید کرد سر اگزوز های دوبلAMG  است که در نمونه استاندارد Night Edition  سر اگزوزه ا کاملاً با مدل های استاندارد SL  هم خوانی دارند .

برروی سپر نیز یک پوشش پلاستیکی شبیه به دیفیوز قرار گرفته که در اصل برای نمونه های 63AMG و65AMG  دیفیوزر تعبیه می شود . این قسمت در کنار باله کوچک Dynamic Performance  که در انتهای صندوق بار نصب شده ظاهری خشن و جذاب تری را ایجاد کرده است . البته برچسب هایAMG  و SL63 حک شده که توجهی به عبارت SL63 نکنید .

قایق لوکس اما بسیار سریع

باز کردن در های SL  و وارد شدن به کابین آن، همانند سوار شدن بر روی یک قایق لوکس تندرو است . بر روی پارکابی ها نیزAMG  حک شده تا از همان ابتدا همه چیز را برای راننده و سرنشین مشخص کند . تودوزی مشکی کابین کاملاً با رنگ بدنه هماهنگ است . بخشی از تودری​ ها و کنسول با فیبر کربن نقره ای پوشانده شده اند که با رینگ ها و جلو پنجره این رنگ بندی هماهنگ است . صندلی هایSL-Night Edition  فرق چندانی با مدل های استاندارد ندارد ، اما طرح و دوخت آن ها متفاوت و سنگین تر است .

همچنین بخوانید:  مشخصات فنی خودرو پورشه باکستر + نقد و بررسی آن

عبارت Night Edition بر روی هر دو صندلی نقش بسته است . تمام رنگ​ بندی کابین به غیر از کنسول و بخشی از تودری ها مشکی است و کاملاً یک رانندگی اسپرت و مخوف را برایتان همراه دارد ، به​خصوص آن که اگر با این خودرو در شب رانندگی نمایید صدای مهیب و کمی گوش خراش سیستم اگزوز و رنگ مشکی مات بدنه ، همگان را متحیر خواهد ساخت .

پیشرانه سیستم اگزوز و بازی با پدال گاز

برای روشن کردن نیروگاه 8 سیلندرSL  از استارت سردنده می توان استفاده کرد . اهرم دنده ، پدال ترمز و بعد از آن فشار دادن دکمه دایره ای شکل روی سر دنده باعث می شود تا پیشرانه 400 اسب بخاری ( با استفاده از کیت اگزوزAMG  حدود 15 اسب بخار بیشتر قدرت تولید می کند ) با درهم آمیخته شدن صدای سیستم اگزوز روشن شود . صدایی بسیار جذاب و گیرا در این لحظه خواهید شنید . این تازه آغاز کار است . جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک با قرار گرفتن در حالتD  شما را به ریس خیابانی دعوت می کند .

هنوز پای خود را برروی پدال گاز قرار نداده ام ، اما صدای بم سیستم اگزوزAMG  کاملا به گوش می رسد . با خلاص کردن ترمز پدالی حرکت را آغاز می کنیم . با وارد شدن به خیابان اصلی بازی با پدال گاز را شروع می کنم . باعبور دور موتور از دور2000به بالا صدای خروجی اگزوز ها به صورت پلکانی افزایش می یابد و در هر دوری صدای خاصی گوش هایتان را نوازش می دهد . البته این صدا در دور های بالای 5000 دقیقه کمی آزار دهنده است . اگر بخواهم مقایسه ای با صدای سیستم اگزوز مرسدس بنزSLS  AMG  که چند ماه پیش فرصت رانندگی با آن را به​ دست آوردم ، داشته باشم . باید بدون اغراق اعتراف کنم صدای  SL500مورد آزمایش خشن ، تیز و برنده تر از SLSAMG است .

سرعت خودرو به راحتی افزایش می یابد ، جمع بودن سقف فلزیSL  در حین رانندگی مزاحمتی برای حرف زدن میان دو سرنشین ایجاد نمی کند . اما عبور از سرعت 120 کیلو متر درساعت باعث می شود تنها هوای وارد شده به کابین کمی آرایش موهایتان را برهم بزند . فرمان پذیری و هندلینگ SL قابل ستایش است . در هر سرعتی و در هر جاده و خیابانی به راحتی می توانید قدرت مانور  SLرا به رخ دیگران بکشید . درحین ورود به یک دور بر گردان ، تمایل داشتم لیز خوردن و قدرت دیفرانسیل قرار گرفته در انتهای خودرو را بسنجم ،  پسESP  را خاموش کردم . فشار بر روی پدال گاز تا انتها ، باعث شد .

نعره ی دیوانه کننده پیشرانه و سیستم اگزوز قبل از هرچیز جلب توجه کند . تنها کمتر از 2 ثانیه طول کشید تا مجبور شدم برای حفظ تعادل انتهای خودرو که در حین ورود به پیچ کاملاً به سمت مخالف لیز خورده بود ، فرمان را برجهت عکس بچرخانم . هیجانی که در این کار به شما القا می شود فراموش نشدنی است . پیشنهاد می کنم تا زمانی که تسلط کامل بر روی خودرو ندارید ، به هیچ عنوان با دکمه ESP قرار گرفته کنار اهرم دنده بازی نکنید ، حتی برای چند لحظه .

همچنین بخوانید:  بررسی کامل مشخصات فنی و معرفی برلیانس H320

در بخشی از مسیر با تخته کردن برروی پدال گاز و وارد شدن به یک پیچ نه چندان تند قدرت پایداری و هندلینگ SL حساب کار را دستمان داد . فرمان تند و تیز این شوالیه کاملاً گوش به فرمان شماست و با هر عکس العملی سبک رانندگی شما را عوض خواهد کرد . اما این جعبه دنده 7 سرعته تیپ ترونیک مرسدس بنز است که مثل همیشه با کمی تأخیر در تعویض دنده لذت رانندگی را در لحظات اول کاهش می دهد .

ایراد کلی نمی توان از این هیولای 400 اسب بخاری گرفت ، تنها نبود دوربین عقب در حین پارک کردن و حرکت با دنده عقب را می توان جز مهم ترین نواقص برخی از محصولات مرسدس بنز به حساب آورد . خودرویی که با سطح تجهیزات کامل و لوکس و برچسب قیمتی 400 میلیون تومان عرضه می شود ، نداشتن یک آپشن معمولی همانند دوربین عقب برای مالک حتماً کمی غیر قابل تصور خواهد بود .

درکل ملاقات با SL های مختلف با پیشرانه های 6 و 8 سیلندر این تجربه را برای نگارنده ایجاد می کند که شما با خودرویی جوان پسند و اسپرت رو به رو هستید ، اگر اجازه دریافت پلاک ملی برای SLSAMG ندارید .

می توانید با همین پیشرانه 5.5 لیتری استانداردSL  لذت رانندگی را تجربه نمایید . خودرویی که بهتر است برای استفاده روزمره از آن استفاده نکنید و برای مهمانی ها و مسافرت های دو نفره آن را از پارکینگ خانه خود خارج نمایید.

مرسدس بنز

امکانات و تکنولوژی

در تست‌ ها ، اس کلاس بدون پکیج مجیک بادی کنترل ، باز هم سیستم تعلیق بهتری نسبت به سری هفت داشت . در سر پیچ‌ ها استواری و پایداری بیشتری را در بنز شاهد هستیم . در ب ام و در پیچ ‌ها با کمی فشار بر روی پدال گاز و چرخش به موقع فرمان به راحتی می‌ توانید عقب خودرو را در جهت پیچ به چرخش در بیاورید . کاری که با بنز شاید به راحتی قابل انجام نباشد .

در داخل این دو خودرو امکانات زیادی یافت می ‌شود . در SL500  از گرم‌کن آرنج گرفته تا ماساژور چند حالته ، در ب ام هم می توان پکیج ویژه ای سفارش داد تا داشبورد خودرو و پنل در ها از چرم طبیعی ساخته شود . با پرداخت 4500 دلار بنز، اس کلاس شما را با نوعی چرم که پوست انسان بر روی آن عرق نمی ‌کند تزئین می‌ کند. هم چنین داشبورد و پنل در ها برایتان چرخ کاری می ‌شود . حقیقتاً در بخش امکانات و تجهیزات داخلی SL500 امتیاز بیشتری می ‌گیرد .

در آخر باید گفت که برخی از کمبود هایی که در ب ام و سری هفت ملاحظه می‌ شود را گردن قدیمی تر بودن آن انداخت . قطعاً مقایسه نسل جدید سری هفت ، که در آینده نزدیک معرفی می ‌شود ، و اس کلاسِ جدید، هیجان انگیز تر خواهد بود .

شایان ذکر است قیمت ب ام و 750 LI در بازار آمریکا 91 هزار دلار و بنز SL500 هم 92900 دلار است .

 

منبع : magcars.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا