ارز دیجیتال

آموزش استخراج بیت کوین به زبان ساده

Rate this post

فرآیند استخراج بیت کوین یکی از موضوعاتی است که در چند سال گذشته زبان زد و خاص و عام شده است؛‌ فرآیندی که در ابتدا با استفاده از رایانه امکان پذیر بود و حالا تبدیل به یک صنعت مهم شده است. شاید اگر سال‌ها پیش، فردی ادعا می‌کرد که به وسیله مصرف برق می‌توان درآمدزایی کرد کسی باورش نمی‌شد؛ اما امروز این اتفاق تبدیل به یک روش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال شده است.

پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با  مجله  تکنولوژی و علم و دانش  نیوان تک همراه باشید.

اگر مایل هستید تا بدانید فرآیند ماینینگ چیست و با چه ابزاری می‌توان بیت کوین استخراج کرد، تا انتهای این مقاله به جواب‌های خود خواهید رسید؛ اما قبل از اینکه به آموزش این مسئله بپردازیم، می‌خواهیم با هم مرور کنیم که بیت کوین و هدف به وجود آمدن آن چست؟ سپس در ادامه مطلب، توضیحات کامل‌ و جامعی را در خصوص ماینینگ بیت‌ کوین و نحوه کسب در آمد از آن را به شما ارائه می‌کنیم.

استخراج یا ماینینگ بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین توسط دستگاه ماینر انجام می‌شود؛ ماینرها با تایید تراکنش‌ها، باعث حفظ امنیت و بالا بردن کارایی شبکه می‌شوند و شبکه در ازای این خدمت، به آن ها پاداشی در قالب بیت کوین می‌دهد. در زبان انگلیسی کلمه Miner به معنای معدن کار است؛ اما چرا به این افراد معدن کار گفته می‌شود؟ پادشاه رمزارزها یا همان بیت کوین برای افراد آشنا با دنیا کریپتوکارنسی حکم سنگ و جواهرات بسیار با ارزش را دارد. اگر کمی بیشتر با Bitcoin آشنا شوید، متوجه خواهید شد که ارزش آن به مراتب بیشتر از طلا، الماس و سایر جواهرات و سنگ‌های ارزشمند است.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که در بستر فناوری بلاک چین فعالیت می‌کند. بیت کوین با محاسبات پیچیده ریاضی و به صورت رمزهای دیجیتالی به دست می‌آید و همین کار باعث شده که ارزش پولی پیدا کند؛ برای استخراج ارزهای دیجیتال از دستگاه های خاصی استفاده می‌کنند که برق مصرفی این دستگاه ها بسیار بالا می‌باشد که در ادامه با این دستگاه ها نیز آشنا می‌‌شوید.

 

بیت کوین یکی از ارزهای شناخته شده است که اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط شخص یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو و با هدف  ذخیره و انتقال امن پول ارائه شد؛ این ارز دیجیتال هیچ ارتباطی با واحد پول واقعی ندارد و توسط هیچ دولت و ارگانی کنترل نمی‌شود؛ در می سال ۲۰۲۱،‌ قیمت هر واحد بیت کوین بیش از ۶۰ هزار دلار رسید! این رمزارز با داشتن بیشترین حجم ارزش بازار، در رتبه اول ارزهای دیجیتال قرار دارد.

همچنین بخوانید:  دوج کوین چیست؟ تاریخچه شکل گیری DogeCoin

امنیت شبکه بیت کوین

مهم ترین ویژگی بیت کوین، غیرمتمرکز بودن (Decentralize) آن است؛‌ یعنی هیچ ارگان دولتی و غیر دولتی پشتوانه آن نیست. با این حساب، چه کسی امنیت بیت کوین را تامین می‌کند؟ زمانی که مقداری از آن را برای دوستتان ارسال می‌کنید، چه تیم یا ارگانی ضمانت تائید شدن تراکنش‌تان را بر عهده می‌گیرد؟

نقش ماینرها در تامین امنیت شبکه چیست؟

آیا از نقش سرورها و کامپیوترهای بانکی مطلع هستید؟ این سخت افزارها به بانک‌ها در تایید تراکنش ها کمک می‌کنند. در شبکه غیرمتمرکز بیت کوین، ماینرها با در اختیار گذاشتن انرژی برق و سخت افزارهای خود (دستگاه‌های ایسیک) به بلاک چین بیت کوین کمک می‌کنند تا تراکنش ها را به سلامت به مقصد برساند. ماینرها با این فرآیند،‌ ثبات امنیت شبکه را بهبود می‌بخشند. بلاک چین بیت کوین در ازای این خدمت به آن‌ها پاداش اهدا می‌کند و به همان سادگی استخراج بیت کوین صورت می‌گیرد.

 

در رابطه با این مسئله باید بدانید که به دلیل پایداری و ثبات شبکه، امکان استخراج تمام بیت کوین‌ها به صورت یکجا و یکباره وجود ندارد؛ به همین علت برای بدست آوردن و ماین کردن کل بیت واحدهای بیت کوین، سیستم هایی برای این کار در نظر گرفته شده تا در بازه زمانی مشخصی بیت کوین مایننیگ صورت بگیرد. کلیه استخراج رمز ارزها در بستر فناوری بلاک چین انجام می‌شود. بلاک چین یک دفتر ثبت نام غیرمتمرکز آنلاین است و تمامی معاملات را در سراسر شبکه ثبت می‌کند. معاملاتی که تایید شده اند، بلاک نام دارند. این بلاک ها برای ساخت یک زنجیر به هم متصل شده اند تا مفهوم  زنجیره بلوک را به وجود آوردند.

هدف یک استخراج کننده در شبکه بیت کوین این است که با حل مسائل پیچیده ریاضی بتواند بلوک‌های جداگانه ای به زنجیره بلوک اضافه کند و علاوه بر آن امنیت شبکه را تامین کند که این کارها نیاز به قدرت الکتریکی و محاسباتی بالایی دارد.

مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW)

همیشه برای دریافت پاداش به صورت رمز ارز نیازی به انجام دادن مراحل بالا نیست. در روش بالا با در اختیار گذاشتن انرژی و دستگاه های سخت افزاری در شبکه، می‌توانید پاداش دریافت کنید. به این روش مکانیزم اجماع اثبات کار یا Proof of Work می‌گویند. رمزارزهایی که از مکانیزم اثبات کار پیروی می‌کنند، موظف اند در ازای انرژی و هزینه‌ای که کاربر برای شبکه صرف کرده است، پاداشی در نظر بگیرند.

نحوه دریافت پاداش در مکانیزم اثبات کار بیت کوین

استخراج بیت کوین مثل یک مسابقه بزرگ بین ماینرها است. در این رقابت، معادلات پیچیده ریاضی وجود دارد و هر دستگاه ماینر، وظیفه حل آن را دارد. هر استخراج کننده‌ای که بتواند زودتر از سایرین به جواب معما دست پیدا کند، برنده مسابقه خواهد شد و پاداش متعلق به او خواهد بود.

همچنین بخوانید:  شت‌ کوین چیست؟ (Shitcoin)

سختی شبکه بیت کوین

شبکه بیت کوین طوری سازماندهی شده است که بلاک‌های شبکه بیت کوین بتوانند هر ده دقیقه یک بلاک تولید شوند. در این بین اگر دستگاهی از تکنولوژی بروزتری برخوردار باشد و سرعت پردازش آن بیشتر باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ طبیعی است که باید هر بلاک در مدت زمان کمتری تولید و در نهایت، هر بیت کوین در زمان کمتری استخراج شود. از طرفی دیگر به طور کلی فقط ۲۱ میلیون واحد بیت کوین استخراج خواهد شد؛ یعنی در صورت استفاده تمامی ماینر ها از تجهیزات قوی، در مدت کوتاهی تمام بیت کوین‌ها استخراج می‌شوند.

بلاک چین بیت کوین برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کند، مقاومتی دو طرفه در شبکه استخراج قرار داده است. به این مقاومت، سختی (Difficulty) می‌گویند. زمانی که قدرت محاسبه یک دستگاه از میانگین بیشتر باشد، سختی استخراج افزایش می‌یابد و از طرف دیگر، اگر میزان پردازش دستگاه از میانگین کمتر باشد، سختی شبکه کاهش می‌یابد تا در نهایت میزان تولید بلاک به یک بلاک در ده دقیقه برسد.

همه چیز درباره استخراج بیت کوین

برای اینکه با فرآیند بیت کوین ماینینگ با زبان ساده تری آشنا شوید، لازم است بدانید که برای بدست آوردن و ماین کردن بیت کوین الگوریتم هایی وجود دارد؛ مهمترین الگوریتم در ماینینگ، الگوریتم اثبات کار نام دارد؛ دستگاه‌های ماینر و استخراج کننده‌های رمز ارز در واقع به وسیله این الگوریتم می‌توانند یک سری از معادلات ریاضی و توابع حس را حل کنند و حل کردن این معادلات باعث می‌شود بلاک و زنجیره های جدیدی ساخته شود. دستگاه های دیگر این معادلات حل شده را بررسی می‌کنند و در صورت درست بودن به ماینر اول به خاطر حل درست توابع هش پاداش داده می‌شود.

 

دریافت کردن پاداش ماین کردن بیت کوین نیز یک سری نکات دارد که دانستن آنها می‌تواند مفید باشد. بعد از حل شدن توابع و ایجاد بلاک‌ها، نود (Node) کار خود را در فرآیند پاداش و استخراج رمزارز آغاز می‌کند؛ این نودها کامپیوترهایی هستند که با نقل و انتقالات خود باعث حفظ شبکه ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین میشوند و بلک های ایجاد شده مختلف را به هم متصل می‌کنند و دقیقا در این مرحله است که پاداش ماینرها داده می‌شود؛ این نکته را هم باید بدانید که تعداد بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون واحد است و پاداش استخراج این رمزارز ۶.۲۵ واحد بیت کوین می‌باشد.

هاوینگ بیت کوین (Halving)

هر چهارسال یکبار طبق رویدادی به نام هاوینگ سختی استخراج بیت کوین بیشتر می‌شود که این مسئله به امنیت شبکه هم کمک خواهد کرد؛ به عبارت دیگر در هاوینگ بیت کوین پس از تولید هر دویست هزار بلاک جدید، سرعت استخراج شبکه بیت کوین نصف خواهد شد؛ آخرین هاوینگ در اردیبهشت ماه سال ۹۹ انجام شد و رویداد هاوینگ بعدی در مه ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۲) انجام خواهد شد. با این سیستم، پیش‌بینی می‌شود که روند استخراج بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ ادامه داشته باشد.

همچنین بخوانید:  ضرر در ارز دیجیتال | چگونه در ارز دیجیتال ضرر نکنیم؟

 

برای بیت کوین ماینینگ به چه چیزی نیاز داریم؟

برای استخراج این رمزارز به یک دستگاه تخصصی به نام ASIC نیاز داریم که باید به اینترنت و برق متصل شود، در سخت افزارهای اختصاصی ماینینگ نرم افزارهای استخراج از قبل نصب شده است؛ اگر قصد دارید در دنیای ارز دیجیتال بیت کوین فعالیت کنید موارد زیر مورد نیاز شما می‌باشد:

  • دستگاه استخراج مخصوص (ASIC)
  • کیف پول بیت کوین
  • اینترنت
  • برق و تجهیزات برقی
  • تجهیزات تهویه

آیا استخراج بیت کوین سودآور است؟

ممکن است در نگاه اول ماین کردن بیت کوین سودآور به نظر برسد، همانطور که گفتیم از نوامبر ۲۰۲۰ پاداش هر بلوک ۶.۲۵ بیت کوین بود و ارزش هر بیت کوین ۱۸۰۰۰ دلار؛ طبق این اعداد و ارقام در هر ۱۰ دقیقه،‌ ۶.۲۵ تعداد بیت کوین وجود دارد که در آن دوران، ارزش بیش از ۱۰۰۰۰۰ را تولید کرده است. از طرف دیگر، هر دستگاه ASIC می‌تواند به اندازه ۵۰۰۰۰۰ دستگاه Playstation 3 برق مصرف کند که به همین دلیل استخراج در خانه به صرفه نمی‌باشد؛ سود آوری بیت کوین به هزینه برق مصرفی بستگی دارد.

برای مطالعه بیشتر: بهترین نرم افزارهای استخراج بیت کوین

بهترین دستگاه های استخراج بیت کوین کدامند؟

دستگاه های زیادی برای استخراج بیت کوین در بازار موجود است که ما شما را با بهترین دستگاه ها آشنا می‌کنیم تا بتوانید راحت کار خود را شروع کنید:

  • Canna: ارائه دهنده دستگاه‌های آوالون
  • Innosilicon: ارائه دهنده دستگاه‌های ترمیناتور
  • Bitmai: ارائه دهنده دستگاه‌های انت ماینر
  • MicroBT: ارائه دهنده دستگاه‌های واتس ماینر
  • Ebang:ارائه دهنده دستگاه‌های ای بیت

 

نکاتی که برای انتخاب دستگاه استخراج باید بدانید!

  • قدرت دستگاه: هرچه قدرت دستگاه بیشتر باشد هش بیشتری تولید خواهد کرد.
  • برق مصرفی: هرچقدر برق مصرفی دستگاه بیشتر باشد، قدرت دستگاه کمتر خواهد شد که برابر است با سودهی کمتر.
  • قیمت دستگاه: برای انتخاب دستگاه ماینر به قیمت زیاد یا کم بودن آن توجه نکنید مهم کارایی بیشتر و بهتر دستگاه می‌باشد.

مشکلات استخراج بیت کوین در ایران

استخراج بیت کوین در ایران به دو صورت خانگی و و وسیع در سطح مزارع ماینر انجام می‌شود و در تمام این حالت افرادی که به ماینینگ بیت کوین مشغول هستند باید مجوزهای لازم را از وزرات نیرو گرفته باشند، زیرا برق مصرفی دستگاه‌های ماینر زیاد بوده و قیمت آن براساس تعرفه های خاصی تعریف می‌شود؛ پیشنهاد ما به شما این است که این کار را به هیچ عنوان در منزل انجام نداده و برای کار در مزارع هم حتما مجوز های لازم را بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

 

سوالات متداول

میزان سرعت اینترنت چقدر در ماین کردن بیت کوین تاثیر دارد؟

سرعت اینترت در استخراج بیت کوین آنچنان اهمیت زیادی ندارد، آنچه که مهم است پایداری اینترنت است؛ یعنی نباید اینترنت شما قطع و وصلی داشته باشد.

از چه طریقی می‌توان دستگاه ماینر خرید؟

اگر عبارت «خرید ماینر» را سرچ کنید، سایت های مختلفی برای شما به نمایش درخواهد آمد. سایت آمازون و ای‌بی (eBay) از معتبرترین سایت های فروش بیت کوین هستند. در ایران به دلیل تحریم،‌ باید از طریق واسطه ها، ماینر مورد نظرتان را دریافت کنید.

میزان مصرف برق دستگاه های ایسیک به طور معمول چقدر است؟

دستگاه های ایسیک متناسب با مدلی که دارند، مصرف برق متفاوتی دارند؛ اما به صورت میانگین حدود ۱۵۰۰ وات مصرف برق آن هاست.

 

منبع : arztoday.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا