معرفی کامل خودرو لوکس بی ام و سری 5 + مزایا و معایب آن
معرفی کامل خودرو لوکس بی ام و سری 5 + مزایا و معایب آن
بی ام و سری 5 یک سدان سایز متوسط، لوکس و اسپرت از خودروساز مشهور باوارایی است که از سال 1972 تاکنون در سبد محصولات این شرکت جای گرفته است . بی ام و سری 5 تاکنون در هفت نسل و با کد اتاق های مختلف به بازار عرضه شده است که اکثر آنها در بازار کشورمان موجود هستند . نسل ششم بی ام و سری 5 در فاصله سال های 2011 الی 2016 در بازار داخلی حضور یافت و در آن زمان یکی از گران ترین خودرو های کشورمان محسوب می شد .
پیشنهاد می کنیم که در این خواندنی تا پایان با نیوان تک همراه باشید.
این نسل رقیب مستقیم مرسدس کلاس E ( W212 ) بود و به واسطه حضور نه چندان قوی رقیب اشتوتگارتی ، توانست برای مدتی طولانی در بازار یکه تازی کند . چهار مدل از نسل ششم بی ام و سری 5 در بازار ایران حضور دارند که با کد های 535 ، 523 ، 520 و 528 شناخته می شوند .
نقد و بررسی فضای داخلی
فضای داخلی و کابین اتاق F10 بی ام و، نسبت به نسل قبلی خود اندکی تنگ تر به نظر می رسد که علت آن افزایش حجم داشبورد و استفاده از صندلی های بزرگ تر است . سبک طراحی این نسل نسبت به نسخه قبلی اسپرت تر جلوه می کند و مجموعه نشانگرها نیز از عقربه ای به دیجیتال تغییر حالت داده اند . مدل های مختلفی از نسل ششم بی ام و سری 5 در بازار ایران موجود هستند که برخی به کیت M مجهز بوده و تعدادی دیگر نیز ساده هستند .
نسخه های مجهز به کیت M فرمان اسپرت تر و زیبا تری دارند ، ولی مدل های معمولی از غربیلک فرمان ساده تری بهره مند هستند . کنسول مرکزی بی ام و سری 5 در جایگاه مرتفعی قرار گرفته و به نظر می رسد دلیل این کار ، افزایش ارگونومی کابین و راحتی بیشتر راننده هنگام سفرهای طولانی باشد . دسته دنده معروف BMW بههمراه اهرم کنترلر iDrive از تجهیزات مشهود کابین تمامی خودروهای بی ام و هستند که شاهد حضور آنها در نسل ششم نیز هستیم . ادوات و ابزارهای کابین بی ام و سری 5 از بهترین مواد موجود ساخته شده اند و حس نابی از کیفیت را به مالک القا می کنند .
با این حال طراحی کابین نسل ششم از الگوهای مینیمال و ساده پیروی نمی کند و از دکمه های زیادی برای کنترلرها استفاده شده است ، البته نحوه چینش این دکمه ها کاملا منظم بوده و زیبا به نظر می رسد . نسخه های موجود از نسل ششم بی ام و سری 5 در ایران بسیار گسترده هستند و از سطح امکانات مختلفی بهره می برند .
با این حال نسخه مرسوم تر تیپ پرمیوم این خودرو است که به امکاناتی همچون کروز کنترل هوشمند ، هدآپ دیسپلی ، سیستم هشدار بین خطوط ، دنده پشت فرمان ، صندلی های برقی جلو با حافظه صندلی راننده ، گرمکن صندلی های جلو ، مانیتور عقب ، سیستم دید در شب ، سیستم پارک خودکار ، صندوق پران هوشمند ، دوربین 360 درجه و بسیاری امکانات رفاهی دیگر مجهز شده است . اینکه انتظار وجود چنین سطحی از امکانات را در خودرویی همچون نسل ششم بی ام و سری 5 داشته باشیم ، انتظاری کاملا معقول است ؛ این سطح از امکانات تا حدودی قیمت بالای این خودرو را نیز توجیه می کند .
نقد و بررسی بیرون خودرو
بی ام و سعی کرده در طراحی نسل ششم سری 5 ، اندکی از هیاهو و غوغای طراحی نسل قبلی فاصله گرفته و خودرویی به مراتب ساده تر و با ابهت تر را به بازار عرضه کند . به همین دلیل اتاق F10 کاملا با نسل پنجم متفاوت بوده و دیگر خبری از هیجان های فانتزی و الگوهای آینده نگرانه در طراحی آن دیده نمیشود. در حقیقت بی ام و از ماجرا جویی های قبلی خود فاصله گرفته است و سعی دارد با ارائه محصولی عامه پسند به جای آن که خلاقیت خود را به رخ رقبا بکشد ، فروش محصولات خود را افزایش دهد .
سبک کلی طراحی نسل ششم بی ام و سری 5 عضلانی و اسپرت بوده و جلو پنجره کلیوی شکل بی ام و در کمال سادگی ، در حد فاصل چراغ های جلو جا خوش کرده است . یکی از نکات منحصر به فرد طراحی اتاق F10 سری 5 به چراغ های جلو این خودرو مربوط می شود که چشمان فرشته نام گرفته اند و با خشونت خاصی ، توجه بیننده را به سمت خود جلب می کنند . نمای جانبی نسل ششم بی ام و سری 5 شباهت قابل توجهی به نسل قبلی خود دارد ، اما طراحان با افزودن خطوط حجیم ، سعی در عضلانیتر جلوه دادن آن داشته اند .
نمای عقبی نسل ششم بی ام و سری 5 اوج بلوغ طراحان را نشان می دهد و شاهد خلق چهرهای اسپرت ، امروزی و درعینحال متفاوت از نسل گذشته هستیم . درمجموع می توان گفت طراحان بی ام و در نسل ششم به دنبال خلق خودرویی جذاب و معقول بوده اند که بتواند بهراحتی از سد رقبایی نظیر مرسدس E کلاس عبور کند .
نقد و بررسی رانندگی خودرو
جایگاه راننده در بی ام و سری 5 نسل ششم نسبتا فشرده است و صندلی ها به خوبی بدن شما را در بر می گیرد . نشیمن گاه راننده ارتفاع پایینی دارد و شما در حالتی کاملا اسپرت رانندگی خواهید کرد ؛ البته این مسئله باعث نشده که نقاط کور در محدوده دید راننده ایجاد شوند . یکی از نکات جالب توجه در نسل ششم سری 5 قابلیت مشاهده کاپوت خودرو است که این روزها در کمتر خودرویی قابل رؤیت است و در هنگام رانندگی حس خوبی را برای راننده ایجاد می کند .
ترکیب فرمان خوشدست بی ام و سری 5 در کنار شیفترهای پشت فرمان و چالاکی قابل قبول این خودرو ، هر راننده ای را برای افزایش سرعت و تعویض سریع دنده ها وسوسه می کند . در رانندگیهای روزمره و شهری ، بی ام و سری 5 یک سدان خانوادگی و آرام است که سواری نسبتا نرمی دارد و سرنشینان در محیطی بی صدا ایزوله می شوند ، اما همین سدان آرام و لوکس در مواقع لزوم می تواند به خودرویی اسپرت و پر شتاب تبدیل شود . بسته به سبک رانندگی ، شما می توانید در حالت چهارگانه یا پنج گانه اسپرت و اسپرت پلاس ، کامفورت و کامفورت پلاس یا اقتصادی رانندگی کنید که در هرکدام از این حالات ، نحوه عملکرد خودرو متفاوت خواهد بود .
سیستم تعلیق خودرو نیز عملکرد نرمی دارد ، هرچند در مقایسه با مرسدس کلاس E و لکسوس GS خشک تر است . گیربکس هشت سرعته ZF یکی از نقاط قوت نسل ششم بی ام و سری 5 محسوب می شود که قطعه مشترک میان تمامی اعضای خانواده F10 است . این گیربکس از عملکرد بسیار هوشمندی برخوردار است و قابلیت معکوس کشیدن به صورت غیرخطی را دارد ؛ برای مثال می توانید از دنده هشت به دنده دو معکوس بکشید .
نقد و بررسی موتور
چهار نسخه از نسل ششم بی ام و سری 5 به کشورمان وارد شده است که از پیشرانه های متفاوتی بهره مند هستند . بی ام و 535 قوی ترین نسخه این نسل محسوب می شود که به پیشرانه شش سیلندر توربو شارژر N55B30 ) ( با قدرت 302 اسببخار مجهز بوده و بسیار معدود هستند . نسخه های 523 نیز از موتور شش سیلندر تنفس طبیعی (N52B25) بهره می برند ، اما قدرت کمتری ارائه می دهند و چندان مشتری پسند نیستند .
نسخه های 520 و 528 در تعداد بیشتری وارد کشور شده اند و از موتورهای دو لیتری چهار سیلندر توربو شارژر استفاده می کنند که نمونه 520 از توان خروجی 181 اسب بخار برخوردار بوده و نسخه های 528 نیز با قدرت فوق العاده 241 اسب بخار ، در کانون توجهات مشتریان قرار گرفته اند . BMW 528I با مصرف سوخت اقتصادی 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد 6.2 ثانیه ، رقیب مناسبی برای مرسدس کلاس E و لکسوس GS محسوب می شود .
نقد و بررسی ایمنی خودرو
بی ام و سری 5 یک سدان لوکس محسوب می شود ؛ بنابراین انتظار می رود تا سطح قابل قبولی از ایمنی را ارائه دهد . این خودرو در سال 2010 توسط موسسه انکپ اروپا مورد آزمون تصادف قرار گرفت و پنج ستاره ایمنی را کسب کرده است . بر اساس اطاعات مندرج در سایت یوروانکپ ، دستیار های ایمنی ( Safety Assist ) این خودرو تا سطح 100 درصد عملکرد صحیحی از خود نشان می دهند .
امکانات ایمنی اتاق F10 بی ام و نیز چشم گیر هستند . کنترل ایستایی در سربالایی ، کنترل کشش و کنترل پایداری ، سنسور های هشدار دهنده مختلف ، رادارهای جلوگیری از برخورد و شش کیسه هوا تجهیزات اصلی ایمنی این خودرو را تشکیل می دهند و البته مالک می تواند بسیاری از تجهیزات دیگری مانند ترمز اضطراری ، سیستم تشخیص عابر پیاده . را به صورت سفارشی در اتومبیل خود داشته باشد . ایربگ های کناری برای صندلی های جلو – ایربگ های پرده ای کناری – پشت سری متحرک برای صندلی های جلو – ترمزهای ضد قفل – سیستم پایداری الکترونیکی – سیستم دید نقاط کور سفارشی – سیستم کروز کنترل به همراه هشدار تصادف سفارشی .
نکات مثبت ب ام و سری 5
1- نسبت به نسل قبلی کاملا لوکس تر شده و صفات لوکس سری هفت به این سری نیز سرایت کرده است .
2- کاهش قابل توجه ضریب پسا نسبت به نسل قبل .
3- هندلینگ و چسبندگی به عنوان الگو و نماد برای سایر خودرو ساز ها است .
نکات منفی ب ام و سری 5
1- فرمان مرده عمل می کند و در خیلی از موارد اطلاعاتی از سطح جاده منتقل نمی کند .
2- هزینه نگهداری و استهلاک بالا
نقد کارشناسی ب ام و سری 5
ب ام و سری 5 یک سدان سایز متوسط لوکس است که در سال 1972 پا به عرصه وجود نهاد و در حال حاضر در هفتمین نسل خود به تولید می رسد . سری 5 در نسل ششم یک تحول اساسی را در مقایسه با نسل قبلی تجربه کرد و کاملا تبدیل به یک خودرو جدید شد . در نمای جلو ، جلو پنجره کلیوی دو قلو را می بینیم که در همه محصولات ب ام و دیده می شود و در نمای عقب ، چراغ های نسبتا کشیده و جدیدی استفاده شده که ظاهر سری 5 را به سری 7 نزدیک کرده است . این نسل از این سدان لوکس در مدل های مختلفی از جمله سدان ، گرند توریزمو و تورینگ عرضه می شود که مدل گرند توریزمو هم در تعداد محدودی در کنار مدل سدان توسط پرشیا خودرو راه به بازار کشورمان پیدا کرد .
ب ام و سری 5 از معدود خودروهایی است که برای چندین سال و در این تعداد نسل به تولید می رسد. هرچند که ب ام و این کار را در خودروهای دیگری چون سری 3 هم تکرار کرده است . موفقیت سری 5 دلایل زیادی دارد از جمله جذابیت ظاهری که به نوعی بر رقبایی چون مرسدس بنز E کلاس و حتی آئودی A6 برتری دارد و مهم تر از آن ، کیفیت سواری و لذتی که به راننده از نشستن پشت فرمان آن دست می دهد و گویی ب ام و تبدیل به یک نماد و یک الگو برای ساخت چنین خودروهایی تبدیل شده است .
با ورود به داخل کابین سری 5 ، بدون شک حس خوبی به شما دست خواهد داد و با دیدن طراحی کابین ، شیفته آن خواهید شد. البته ب ام و مدتها است از این زبان طراحی برای محصولات خود استفاده می کند و آن را در بسیاری از خودروهایش به کار گرفته است و در هر مدل سعی در بهبود آن دارد . اما با وجود انتقاداتی که برخی از مردم به آن وارد می کنند ، طراحی کابین سری 5 یکی از مهیج ترین و جذاب ترین ها در کلاس خود محسوب می شود .
البته باید بگوییم که در مدل های مختلف سری 5 ، علاوه بر تفاوتهای فنی و تجهیزات رفاهی ، فرق هایی نیز در کابین آن ها به چشم می خورد و در فول ترین نسخه موجود در ایران ، یعنی 528I ، با وجود استفاده از پکیج M، یک فرمان سه شاخه زیبا در مقابل راننده قرار دارد . به علاوه متریال به کار رفته در کابین در بالا ترین حد کیفیت قرار دارند و به این دلیل که ب ام و سعی کرده سری 5 را تاحدودی به سری 7 نزدیک کند ، و نیز باوجود رقابتی که بین خودروهای حاضر در این کلاس شکل گرفته ، با خودرویی لوکسی روبهرو هستیم .